Keskipohjalaispihoilla on vielä paljon ylimääräisiä roskapönttöjä

Kesälomat ovat hidastaneet ylimääräisten jäteastioiden keräämistä.

Jäteastia on pihalla aidan vieressä.
Monilla pihoilla on ollut kuukausia ylimääräinen roska-astia Kuva: Petra Haavisto / Yle

Ylimääräisten jäteastioiden kerääminen pihoilta on ollut odotettua hitaampaa.

Ekorosk alkoi huolehtia energiajätteen keräyksestä heinäkuun puolivälissä. Sitä ennen se toimitti pihoille omat uudet energiajäteastiansa. Vanhat roska-astiat jäivät jätekuljetusfirmojen poisvietäviksi.

Esimerkiksi Ekokuljetuksella (JHN) oli Kokkolanseudulla vajaat 9 000 jäteastiaa. Yrityksen toimitusjohtaja Petri Niemelän mukaan niistä vielä noin 3 200 on keräämättä.

Astioiden kerrämistä on hidastanut muun muassa kesälomakausi.

Ekoroskin uusien astioiden toimittamisessa asiakkaile kesti kolmisen kuukautta.

– Vanhoja jäteastioita on kerätty nyt reilun kahden kuukauden ajan, Niemelä muistuttaa.

Lassila ja Tikanoja on kerännyt Kokkolan ja Pietarsaaren alueelta lähes kaikki roska-astiansa.

Yksikön päällikkö Kristoffer Henriksén L&T ympäristöpalveluista sanoo, että yksittäisiä jäteastioita voi kuitenkin olla vielä niillä tonteilla, joille Ekorosk ei ollut toimittanut uutta jäteastiaa ajoissa.