Savonlinnassa sairaalan tulevaisuudesta huolissaan oleva kansalaisryhmä vetoaa Etelä-Savon aluevaltuustoon, että se huolehtisi palvelujen säilymisestä Savonlinnassa. Ryhmän mielestä Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisa on supistanut Savonlinnan terveys-ja sosiaalipalveluja enemmän kuin laki vaatisi.
Savonlinna tarvitsee keskussairaalan -niminen ryhmä on kerännyt adressin, jossa vaaditaan, ettei palveluja keskitetä Mikkeliin. Adressissa vaaditaan, että kaikki ehdotukset toimintojen lopettamisesta Savonlinnasta tuotaisiin julkiseen poliittiseen keskusteluun.
Ryhmä peräänkuuluttaa myös laskelmia siitä, millaisia kustannuksia potilaiden siirtyminen erikoissairaanhoidon perässä kaupungista toiseen aiheuttaa. Ryhmän puhehenkilö Merja Munck kertoo, että adressiin on saatu kerättyä 9500 nimeä.
Ryhmä luovutti adressin aluevaltuuston puheenjohtajalle ja SDP:n kansanedustajalle Anna-Kristiina Mikkoselle keskiviikkona Savonlinnan sairaalan kansalaistorilla.
Eloisan mukaan vain pakolliset toimet on tehty
Eloisan johtajan Santeri Seppälän mukaan hyvinvointialue ei ole lakkauttanut Savonlinnasta lain määräämiä supistuksia enempää palveluja. Hän arvelee, että ryhmällä voi olla jossain määrin vääriä käsityksiä.
Adressin vastaanottava aluevaltuuston puheenjohtaja Anna-Kristiina Mikkonen kiittää kansalaisryhmää siitä, että he ovat jälleen osoittaneet olevansa aktiivisia kuntalaisia ja puolustavat itselleen tärkeitä asioita.
Savonlinna tarvitsee keskussairaalan -ryhmä on toiminut jo vuosia. Se on esimerkiksi kannellut oikeuskanslerille sairaalalain huonosta valmistelusta.
Savonlinnan sairaalan laaja erikoissairaanhoidon yöpäivystys päättyi maaliskuun alussa, koska eduskunta päätti karsia sairaalaverkkoa. Raskas kirurgia ja ympärivuorokautista leikkaussalivalmiutta edellyttävät leikkaukset keskitettiin Mikkeliin.
Videolla näet, kuinka Mikkelin ja Savonlinnan keskussairaaloiden työntekijät osoittivat mieltään palvelujen ja työpaikkojensa puolesta tammikuussa 2024.
Korjattu 18.9. klo 13.19: Jutussa luki aiemmin, että Savonlinnan yöpäivystys olisi päättynyt. Todellisuudessa yöpäivystyksestä on päättynyt vain laaja erikoissairaanhoito.