Kauhajoki haluaa kuntalaisille viihtyisän keskusaukion, ja se voi tarkoittaa linja-autoaseman purkua

Suunnitelma sisältää nykyisen linja-autoaseman purkamisen. Yleissuunnitelma valmistuu lokakuun loppuun mennessä.

Havainnekuva Kauhajoen keskustasta uudistuksen jälkeen. Ihmisiä kävelemässä aukiolla.
Havinnekuva Kauhajoen uudesta keskusaukiosta. Näkymä Puistotieltä Jokirantapuiston suuntaan. Kuva: Nomaji Maisema-arkkitehdit Oy

Kauhajoen kaupunki on laatinut yleissuunnitelman linja-autoaseman alueen uudistamisesta viihtyisäksi keskusaukioksi.

Tavoitteena on muuttaa Puistotien ja Topeekan välinen alue koko kaupungin yhteiseksi kohtaamispaikaksi.

Suunnitelma sisältää nykyisen linja-autoaseman purkamisen.

Kauhajoen kaupungin kehittämispäällikkö Marketta Nummijärvi sanoo, että purkupäätöstä ei ole tehty, mutta vanhan ja huonokuntoisen rakennuksen korjaaminenkin tietäisi kustannuksia.

– On pitkään ollut toivelistalla, että sille tehtäisiin jotain. Se on huonokuntoinen ja ikävä alue keskustassa paraatipaikalla.

Nummijärven mukaan yleissuunnitelmasta toteutukseen on vielä matkaa. Kaupungin taloustilanne on hankala.

Alustava ajatus on, että suunnitelma toteutettaisiin vaiheittain.

– Siinä tapauksessa ensi vuoden budjettia miettiessä voidaan katsoa, voisiko osan kustannuksista sisällyttää sinne. Lähivuosina joka tapauksessa.

Kustannuksista ei ole vielä tietoa. Maisema-arkkitehdit tekevät alustavan kustannusarvion ja kaupunki saa arvion hintalapusta suunnitteluprosessin lopuksi.

Yleissuunnitelma valmistuu lokakuun loppuun mennessä.