400 metrin aitafinaalissa dramaattisia käänteitä – suomalaistuomari kertoo, miksi hylätty mestari palautettiin voittajaksi

Kansainvälisen yleisurheiluliiton tuomari Pasi Oksanen kummeksuu kollegojensa toimintaa aidatun ratakierroksen MM-finaalin jälkimainingeissa.

Rai Benjamin seurasi epäuskoisena käynnissä ollutta hylkäyssaagaa, joka päättyi hänen kannaltaan kuitenkin onnellisesti.
Rai Benjamin seurasi epäuskoisena käynnissä ollutta hylkäyssaagaa, joka päättyi hänen kannaltaan kuitenkin onnellisesti. Kuva: Patrick Smith/Getty Images

400 metrin aitojen MM-finaalissa riitti jännitystä loppumetreille saakka, kun ylivoimaisessa johdossa loppusuoralle kaartanut Yhdysvaltain Rai Benjamin kaatoi voimalla viimeisen aitansa.

Törmäyksen seurauksena Benjaminin kaatunut aita siirsi viereisellä radalla juosseen nigerialaisen Ezekiel Nathanielin aitaa.

Kompuroinnistaan huolimatta Benjamin ylitti maalilinjan ensimmäisenä ja pääsi juhlimaan uransa ensimmäistä maailmanmestaruutta. Vartti kilpailun jälkeen Benjaminin nimi putosi tuloslistan pohjalle, jossa voittoaika 46,52 oli korvattu kirjainyhdistelmällä DQ (disqualified, suomeksi hylätty).

Hylkäyksen syyksi ilmoitettiin aidan kaataminen niin, että se vaikutti kanssakilpailijan suoritukseen.

Kansainvälisen yleisurheiluliiton World Athleticsin tuomari Pasi Oksanen seurasi kisaa kotonaan Pirkkalassa. Lukuisia arvokisoja kolunnut Oksanen ei ollut uskoa näkemäänsä, kun tieto Benjaminin hylkäyksestä lyötiin tauluun.

– Säännöissä on, että jos urheilija siirtää tai kaataa naapurin aidan ja naapurille aiheutuu merkittävää haittaa, silloin tulee DQ. Nämä kaksi ehtoa pitää täyttyä, Oksanen sanoo.

Vaikka Oksanen ei ollut työtehtävissä, hän ryhtyi välittömästi käymään tilannetta läpi videolta.

– Osuma siirsi viereisen radan aidan toista päätä ehkä 10–15 senttiä. Nigerialainen ei kuitenkaan varmaan edes huomannut, että hänen aitansa siirtyi.

– Kun kahden ehdon pitää täyttyä, niin haitta ei kyllä toteutunut.

Monta vaihetta

Oksanen avaa, millainen WA:n tuomariston komentoketju on kilpailun läpiviemisessä ja päätöksenteossa.

– Radalla on tarkkailijoita, joiden havainnot menevät juoksujen johtajalle, refereelle. Refereen pitää kuitata, onko juoksu ok vai ei. Kun hän on kuitannut kisan, sitten tarvitaan vielä kuittaus videotuomarilta. Kun nämä vaiheet on käyty läpi, maalikamerahuoneesta – eli huoneesta, josta luetaan tulokset – sieltä pistetään DQ:t, Oksanen kertoo.

Benjamin ehti olla hylättynä muutaman minuutin ajan, kunnes hänet palautettiin takaisin mestariksi.

– En tiedä, miksi he laittoivat Benjaminille DQ:n. Mielestäni tässä hätäiltiin.

Benjaminin mukaan kolari viimeiseen aitaan johtui siitä, että hän joutui juoksemaan viimeisen aitavälin 14 askeleella 13:n sijaan.
Benjaminin mukaan kolari viimeiseen aitaan johtui siitä, että hän joutui juoksemaan viimeisen aitavälin 14 askeleella normaalin 13:n sijaan. Syynä rytminmuutokseen olivat jaloissa jyllänneet maitohapot. Kuva: Patrick Smith/Getty Images

Oksanen uskoo, että tulokset palautettiin alkuperäiseen muotoonsa Benjaminin suullisen vastaprotestin myötä.

– Portugalilainen kollegani Antonio Costa on juoksujen johtajana. Tv-kuvissa näkyy, kuinka Benjamin keskusteli hänen kanssaan. Se voidaan tulkita suulliseksi protestiksi.

Oksanen arvioi, että hylkäys olisi joka tapauksessa kumottu myöhemmin hovissa, mikäli Yhdysvaltain joukkue olisi jättänyt tapauksesta kirjallisen protestin.

– Yleensä USA:lla on suurin piirtein lakimiehet mukana. He tietävät kyllä nämä asiat.

Benjamin epäuskoisena

Näin Rai Benjamin kommentoi Yle Urheilun haastattelussa kuumottavaa tilannetta.

Pariisin olympiavoiton perään maailmanmestaruuden napannut Benjamin huokui Ylen haastattelussa helpotusta. Ensimmäinen tieto mahdollisesta hylkäyksestä tuli brasilialaiselta kilpakumppanilta, hopealle sijoittuneelta Allison dos Santosilta.

– Olin vain, että wau. Oikeastiko?

– Minun piti harjoittaa hyvää itsehillintää, koska sen kuuleminen oli erittäin turhauttavaa, Benjamin sanoi.

Raskaiden minuuttien odotus sai kuitenkin onnellisen lopun.

– Kun kuulin, että kaikki oli hyvin, oloni oli entistä parempi, Benjamin tunnelmoi.