Talousveden keittokehotus Ryttylässä päättyy.
Maanantaina 15. syyskuuta ja torstaina 18. syyskuuta otetuissa näytteissä ei enää havaittu veden saastumiseen viittaavia bakteereja.
Keittokehotus Ryttylään annettiin vajaat puolitoista viikkoa sitten 12. syyskuuta. Ryttylän vesitornista otetuista vesinäytteissä havaittiin keskiviikkona 10. syyskuuta suolistoperäisiä enterokokkibakteereja. Bakteerin esiintyminen vedessä on merkki ulosteperäisestä saastumisesta.
Varotoimenpiteenä vesitorni kuitenkin desinfioidaan. Hausjärven kunnan rakennuttajainsinööri Juha Lumppio kertoo, että desinfiointi ei vaikuta veden jakeluun. Ennen desinfiointia vesitorni tyhjennetään ja pestään sisältä.
Lumppio arvioi, että vesitornin desinfiointi saadaan päätökseen tämän viikon aikana. Desinfioinnin valmistelutyöt aloitetaan tänään.