Kaskisten Suomen ruotsalainen kansanpuolue teki maanantaina aloitteen kuntaliitoskeskustelujen aloittamisesta Närpiön kanssa.
Kuntaliitospuheet ovat olleet Kaskisissa tauolla yhden valtuustokauden ajan. Viimeksi kuntaliitosta valmisteltiin Närpiön kanssa vuonna 2019. Silloin Kaskinen päätti säilyä itsenäisenä mahdollisimman tiukan äänestyksen jälkeen, jossa vasta puheenjohtajan ääni ratkaisi.
Tällä kertaa liitoskeskusteluun on liittymässä toinenkin kunta. Kokoomus teki valtuustossa aloitteen, jonka mukaan kaupungin tulee keskustella liitoksesta myös Kristiinankaupungin kanssa, mikäli Kaskinen aloittaa neuvottelut Närpiön kanssa.
Molemmat aloitteet etenevät kaupunginhallituksen jatkokäsittelyyn.
Kaskisten kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Kari Häggblom (sd.) kertoo, että maanantaina tehdyt esitykset uusien selvitysten aloittamisesta perustuivat etenkin Kaskisten heikkoon taloustilanteeseen. Hän on itse skeptinen sen suhteen, että poliittinen ilmapiiri olisi kovin liitosmyönteinen.
– Mitä nyt olen haistellut ilmapiiriä, niin en usko. Mutta en tiedä, enkä halua mennä asioiden edelle. SDP:ssä me haluamme ensisijaisesti saada kaupungin talouden kuntoon.
Kaskisten kaupunginvaltuustossa on 17 paikkaa, josta SDP:llä on 5, RKP:lla 5 ja kokoomuksella 4 paikkaa. Loput kolme jakautuvat perussuomalaisten ja vasemmistoliiton kesken.
Häggblom epäilee, että potentiaalisista liitoskunnista Kristiinankaupunki saattaisi olla Närpiötä kiinnostuneempi yhteisestä tulevaisuudesta.
– Sieltä ovat yksittäiset poliitikot olleet yhteydessä minuunkin tällä asialla.