Kolme Lapin kuntaa on hakenut harkinnanvaraista valtionosuuden korotusta. Kemi haki korotusta valtionosuuteen 4,3 miljoonaa, Savukoski 350 000 ja Utsjoki 600 000 euroa.
Viime vuonna Lapin kunnista vain Kemi haki korotusta.
Asukaslukuun suhteutettuna eniten valtionosuuden korotusta hakee Utsjoki, 528 euroa asukasta kohden. Savukoskella vastaava luku on 363 ja Kemissä 222 euroa.
Esimerkiksi Kemi perustelee tarvetta korotukselle muun muassa negatiivisella valtionosuudella, korkealla lainamäärällä ja heikolla vuosikatteella. Negatiivinen valtionosuus tarkoittaa sitä, että Kemi joutuu maksamaan valtiolle peruspalveluista, joita sen täytyy tuottaa.
Jaossa vain 10 miljoonaa koko maahan
Kaikkiaan korotusta haki 55 kuntaa. Haettu avustussumma on yhteensä 57,6 miljoonaa euroa, ja korotukseen on käytettävissä enintään 10 miljoonaa euroa.
Valtioneuvosto päättää korotusten myöntämisestä kunta- ja alueministeri Anna-Kaisa Ikosen esityksen perusteella. Korotukset maksetaan kunnille tämän vuoden loppuun mennessä.