Kymenlaakson hyvinvointialue suunnittelee jälleen yt-neuvotteluita: ”Työnantaja ei lähtö­kohtaisesti vähennä henkilöstöä”

Aluehallitus päättää yt-neuvotteluiden aloittamisesta ensi viikolla.

Lääkäri kävelemässä Haminan terveysasemalle.
Kymenlaakson hyvinvointialue aikoo aloittaa uudet yt-neuvottelut. Kuvituskuva. Kuva: Antro Valo / Yle

Kymenlaakson hyvinvointialue suunnittelee uusia yt-neuvotteluita.

Yhteistoimintaneuvottelut kohdistuvat pääasiassa terveyden ja sairaanhoidon palveluihin, sosiaalipalveluihin ja strategia- ja integraatiopalveluihin, mutta osittain myös koko organisaatioon.

Tarkoituksena on organisoida toimintaa uudelleen.

Hyvinvointialue ei aio lähtökohtaisesti vähentää henkilöstöä taloudellisista ja tuotannollisista syistä. Joidenkin työntekijöiden tai viranhaltijoiden työehdoissa voi tapahtua muutoksia.

Tavoitteena on tarjota kaikille tehtävää hyvinvointialueella. Mikäli tehtävä päättyy eikä työntekijälle voida tarjota uutta tehtävää tai hän ei ota tehtävää vastaan, työntekijä voidaan joutua irtisanomaan.

Tänä vuonna ollut jo useat yt:t

Hyvinvointialueella on ollut tänä vuonna jo kolmet yt-neuvottelut. Henkilöstöjohtaja Marjut Niemisen mukaan se johtuu toiminnan jatkuvasta kehittämisestä, jolla varmistetaan palveluiden sujuvuus ja talouden tasapaino.

– Tämä vaatii yhteistoimintaneuvotteluja, Nieminen sanoo.

Aluehallitus päättää yt-neuvotteluiden aloittamisesta ensi viikon tiistaina. Jos aluehallitus päättää aloittaa neuvottelut, ne alkavat Niemisen mukaan lähiaikoina.

Hyvinvointialue kävi edelliset yt-neuvottelut kesällä. Silloin ei todettu tarvetta henkilöstövähennyksille. Muutokset koskivat noin 590:tä työntekijää.

Kymenlaakson hyvinvointialueella on kaikkiaan noin 6 800 työntekijää.

Muokkaus 26.9.2025 klo 12.51. Lisätty henkilöstöjohtajan kommentit.