Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviön sairausloma jatkuu

Kotkan kaupunginjohtaja on ollut loppuunpalamisen takia sairauslomalla elokuun lopusta alkaen. Häntä epäillään myös rattijuopumuksesta ja ampuma-aserikoksesta.

Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö.
Esa Sirviö on toiminut Kotkan kaupunginjohtajana vuodesta 2018. Kuva: Kalle Purhonen / Yle

Kotkan kaupunginjohtaja Esa Sirviö ei palaa vielä lokakuun alussa sairauslomaltaan hoitamaan tehtäviään. Sirviö jäi sairauslomalle elokuun lopulla loppuunpalamisen takia.

Sirviön sairauspoissaolo jatkuu lokakuun loppuun saakka. Sirviö on kertonut aiemmin haluavansa jatkaa tehtävässään, mikäli kaupungin luottamushenkilöt ovat asiasta samaa mieltä.

Kaupunginjohtaja Sirviötä epäillään myös törkeästä rattijuopumuksesta ja ampuma-aserikoksesta. Epäillyt rikokset tapahtuivat vapaa-ajalla ja tapahtumat olivat Sirviön mukaan seurausta loppuunpalamisesta.

Sirviö on ollut loppuunpalamisen takia psykiatrisessa sairaalahoidossa. Kaupunginjohtajan mukaan sairastumisen syynä on ollut ennen kaikkea oman hyvinvoinnin laiminlyöminen. Sirviö on kertonut läheisten varoittaneen häntä uupumuksesta vuosien saatossa useaan kertaan.

Kaupunginjohtaja on syyskuun aikana keskustellut tulevaisuudestaan kaupunginhallituksen kanssa.

Kaupunginjohtajan sijaisuutta hoitaa kansliapäällikkö Kristina Lönnfors.