Tampereella raitiotien rakentaminen ja lukuisat muut tietyömaat ovat aiheuttaneet kovia ruuhkia.
Nyt kaupunki yrittää suitsia yhtä pahimmista ruuhkapaikoista rajoittamalla liikennettä Hatanpään valtatiellä.
Moottoriajoneuvojen läpiajoliikenne Hatanpään valtatiellä kiellettiin viikko sitten maanantaina. Kielto on voimassa arkisin kello 6–18, ja se ei koske joukkoliikennettä.
Mutta onko rajoituksilla ollut vaikutusta pahimpiin ruuhkiin?
Tampereen kaupungin suunnittelupäällikkö Juha-Pekka Häyrynen kävi Ylen pyynnöstä läpi joukkoliikenteen dataa ensimmäisen viikon ajalta.
– Tarkastelun perusteella näyttäisi, etteivät muutokset ole keskiarvoistettuna kovin suuria.
Hatanpään koulun ja Sorin aukion välillä iltapäiväruuhkan kokonaisajoaika oli viikossa pienentynyt vain 1–2 minuuttia. Aikoihin vaikuttaa se, missä ajankohdissa vertailua tehdään.
– Se on melko pieni muutos, kun iltapäiväruuhka kasvattaa ajoaikaa noin 10 minuuttia, eli yhdeksästä minuutista noin 18–20 minuuttiin, Häyrynen sanoo.
Tällä Häyrynen tarkoittaa sitä, että ajokiellosta huolimatta tietyömaat ovat lisänneet bussien ajoaikaa. Itse ajokielto toi helpotusta tähän vain minuutista pariin.
Kuskit toivovat viimeistenkin autoilijoiden siirtyvän
Linja-autonkuljettaja Marssid Zakaria ajoi maanantaina Tampereen Keskustorin ja Pirkkalan Partolan väliä kulkevaa bussia.
Hänen mukaansa Hatanpään valtatien ja Tampereen valtatien risteyksessä oleva väliaikainen liikenneympyrä on ruuhka-aikaan hankala paikka.
– Kello kolmen ja neljän välillä on todella, todella ruuhkaista.
Länsilinjojen aluepäällikkö Aleksi Makkonen kertoo, että Nyssen kuljettajien mukaan liikenne virtaa ”ehkä hieman sujuvammin”.
– Kuljettajilta ei erityisesti ole tullut palautetta muutoksesta, joten oletan, että ainakaan huonompaan suuntaan tilanne ei ole edennyt.
Kuljettajat ovat kuitenkin huomanneet, että henkilöautoja liikkuu edelleen paljon kielto-osuudella.
– Kuskeilla on toiveena, että henkilöautojen määrä vielä vähenisi. Esimerkiksi Nuolialantiellä kesti hetken, että henkilöautoilijat oppivat ajamaan vaihtoehtoisia reittejä.
Matkustajat suhtautuvat muutoksiin myönteisesti
Ruuhkat on huomattu myös matkustajien keskuudessa. Läpiajokielto koetaan hyväksi asiaksi, vaikka merkittävää muutosta se ei vielä olekaan tuonut.
Maanantaina linjalla 30 matkustanut Ella Puoliväli sanoo huomanneensa, että liikenne Hatanpään valtatiellä on hiukan rauhoittunut läpiajokiellon tultua.
Kieltoon Puoliväli suhtautuu positiivisesti.
– Kyllähän se ihan ymmärrettävää on. Se varmasti auttaa julkista liikennettä ja työmaata, jotta se on vähän rauhallisempi.
Maria Välba kulki tällä kertaa bussilla, mutta hänellä on myös auto käytössään.
Hän on pannut merkille Hatanpään valtatien läpiajokiellon ja aikoo ajaa jatkossa toista reittiä toimistolle Sarankulmaan.
– Kyllä kielto varmaankin rauhoittaa liikennettä Hatanpäällä, mutta muilla teillä voi tulla ruuhkia, Välba pohtii.
Myös Tsang Giang suhtautuu ymmärtäväisesti läpiajokieltoon.
– Se on yleisön hyväksi. Jos se on tarpeellista, se kannattaa olla.