Taloyhtiö meni nurin, ja kouvolalaisvanhukset jäivät kahdeksi vuodeksi epätietoisuuteen – nyt he viimein saavat iloita

Ensin tuli konkurssiuutisia, sen jälkeen asunnot laitettiin nettihuutokauppaan. Nyt uusi omistaja ja seniorikylän tulevaisuus on selvinnyt.

Virkkulankylän asukkaat Rauni Lindh ja Sirkka Koljonen saivat hyviä uutisia Virkkulankylän tulevaisuudesta. Video: Maija Tuunila / Yle, Kalle Purhonen / Yle

Korian asuntomessualueelle rakennetun Virkkulankylän asukkaat saivat viikko sitten huokaista helpotuksesta.

Senioriasuntojen uusi omistaja, asunto-osakeyhtiö Kouvolan Pioneeripuisto, lähetti heille tiedotteen, jossa asukkaiden toivotaan jäävän edelleen vuokralaisiksi.

Seniorikylän edellinen omistaja meni konkurssiin. Sen jälkeen asukkaat ovat eläneet epätietoisuudessa ja pelänneet kotiensa menettämistä.

– Tämä on huojentava ja hyvä tieto. Nyt uusi omistaja selvisi ja saamme jäädä tänne, iloitsee Virkkulankylän asukas Rauni Lindh.

Nainen istuu ja hymyilee.
Rauni Lindh on Virkkulankylän ensimmäinen asukas. Hän asui Torniossa, jossa radiosta kuuli Kouvolan senioriasunnoista. Hän kiinnostui niistä, haki asuntoa ja sai sen. Kuva: Maija Tuunila / Yle

Senioriasunnot valmistuivat Korian asuntomessuille vuonna 2019. Kylä muodostuu yhdeksästä pientalosta ja 32 asunnosta. Kymenlaakson hyvinvointialue vuokrasi asunnot rakennuttajayhtiö Virkkulankylä oy:ltä ja edelleen senioreille.

Kaksi vuotta epätietoisuudessa

Ensimmäiset vuodet seniorikylässä sujuivat rauhallisesti, mutta kaksi vuotta sitten asiat muuttuivat. Silloin tuli tieto Virkkulankylän emoyhtiön Kuusikkoahon konkurssista.

Se sai asukkaat huolestumaan asuntojen tulevaisuudesta.

Keväällä 2024 myös asunnot rakentanut Virkkulankylä oy teki konkurssin. Osa asukkaista alkoi etsiä uutta asuntoa ja muutti pois. Tällä hetkellä asukkaita on enää 11.

Piha-alue, jossa on rivitaloja.
Esteettömäksi rakennettu Virkkulankylä on tällä hetkellä hiljainen. Asukkaita on tällä hetkellä enää vain 11. Kuva: Maija Tuunila / Yle

Viime kesänä huoli kasvoi entisestään, kun kylää hallinnoiva konkurssipesä laittoi asunnot verkkohuutokauppaan.

– Jännityksellä odotimme, kuka tämän ostaa ja saammeko jatkossakin jäädä tänne. Ja tietysti huolestutti, millainen olisi tuleva vuokra, kertoo Lindh.

Ilouutisia omistajalta

Viime perjantaina asukkaiden postilaatikkoihin tulleessa tiedotteessa uusi omistaja kertoi Virkkulankylän tulevaisuudesta.

– Saimme vihdoin tietää, että saamme jäädä tänne asumaan. Ja vuokrakin pysyy ennallaan, iloitsee Sirkka Koljonen.

Kaksi naista istuvat pöydän ääressä.
Rauni Lindh ja Sirkka Koljonen iloitsevat hyvistä uutisista. Kuva: Maija Tuunila / Yle

Hän on asunut Virkkulankylässä kaksi ja puoli vuotta, mutta ehti jo katsella uutta asuntoa.

– Näiden hyvien uutisten myötä aion jäädä tänne edelleen asumaan, kertoo Koljonen.

Tiedotteessa toivottiin asukkaiden ottavan yhteyttä uuteen omistajaan. Näin Lindh ja Koljonen myös tekivät. He soittivat asunto-osakeyhtiön hallituksen puheenjohtajalle Markus Määtälle.

– Hän kyseli meiltä Virkkulankylän toiminnasta ja toivoi vinkkejä siitä, mitä palveluja haluaisimme tänne, kertoo Koljonen.

Tiedotteessa asukkaille luvattiin myös vinkkipalkkio, jos saavat houkuteltua lisää asukkaita Virkkulankylään.

– Viesti vähän hymyilytti, mutta kenties alan soitella tutuille, naurahtaa Koljonen.

Artikkelia korjattu 3.10.2025 kello 15.30. Oikaistu haastateltavan nimi. Oikea nimi on Ritva Koljonen eikä Koistinen.