Kaupunkilaiset turhautuivat Kemissä: tehdas pölläytti taas valkoista jauhetta autojen päälle

Kemin Metsä Groupin biotuote- eli sellutehtaalta lähialueelle leijailleet päästöt sotkivat jälleen autoja Kemissä.

Tehtaan lähistöllä asuvan Taija Ahvenjärven auto on ollut vuoden aikana jo useamman kerran valkoisen pölyn peitossa. Video: Risto Koskinen / Yle

Kemissä Metsä Groupin tehtaan lähistöllä asuvan Taija Ahvenjärven auto on peittynyt valkoiseen, pölyä muistuttavaan aineeseen. Tätä on tapahtunut aiemminkin, mutta nyt lika ei lähde pois vesipesullakaan.

– Laskujeni mukaan tämä on neljäs kerta tälle vuodelle. Aiemmin tapahtuneet laskeumat ovat huuhtoutuneet vedellä, mutta nyt kuorrutteen irrotus tulee vaatimaan kemikaaleja ja mekaanista työstöä, sanoo Ahvenjärvi.

Asia on herättänyt runsasta keskustelua myös sosiaalisessa mediassa. Moni kaupunkilainen on ollut turhautunut autojensa likaantumisesta.

Tehtaan lähellä asuva Markku Soppela ihmetteli tiistai-aamuna kun auton lasinpyyhkijät toimivat huonosti.

– Ilmeisesti saimme ainakin kolme jonkinlaista kalkkiseoskuuroa. Eilen torstaina tuli vielä kevyt kuuro, mutta se ei tarttunut pintoihin kuin liima, kertoo Soppela.

Lopulta Soppela joutui pesemään autonsa etikalla.

– Se auttoi ja naapuritkin pesivät. Rouva totesi, että talon ikkunatkin joutuu pesemään.

Kalkkiputken sauma on vuotanut

Tehtaanjohtajan Pekka Kittilän mukaan valkoinen aine on kalkkipölyä.

– Tehtaan kalkkiputken hitsaussaumassa on havaittu vuoto tällä viikolla. Vika on paikallistettu ja korjattu. Pahoittelemme aiheutunutta, toteaa Kittilä.

Kittilän mukaan tehtaan omissa mittauksissa ei ole havaittu poikkeamia eikä kalkkipöly ole ympäristölle vaarallista.

– Alkuviikon voimakkaan tuulen vuoksi vuodosta on voinut aiheutua haittaa ympäristölle.

Metsä Groupin tehdasrakennuksia, joiden piipuista nousee savua.
Lapin ely-keskus on tietoinen Metsä Groupin Kemin biotuotetehtaan häiriöistä. Kuva: Kimmo Hiltula / Yle

Ely-keskukselle ilmoitettu asiasta

Tehdas on tehnyt torstaina häiriöilmoituksen valvovalle viranomaiselle eli Lapin ely-keskukseen. Ilmoitus koskee kalkkipölyä, kertoo ylitarkastaja Olli-Pekka Vieltojärvi Lapin ely-keskuksesta.

– Pölyä on kulkeutunut tuulen mukana koillispuolelle lähinnä Torvisen ja Vainion suuntaan tiistain ja keskiviikon aikana, kertoo Vieltojärvi.

Ely-keskus on pyytänyt tarkempaa selvitystä tilanteesta ja sen vaikutuksista.

Edellinen häiriöilmoitus tehtaalta tuli ely-keskukseen maanantaina. Ilmoitus koski havuhakehihnan vaurioita ja hakkeen syötön keskeytystä. Kuitulinjan alasajosta on voinut aiheutua hajuhaittaa.

Ilmanlaatua koskevia ilmoituksia ei ole tullut ely-keskukseen viime aikoina.

Valkoista pölyä auton ikkunalasissa.
Valkoinen kalkkipöly on sotkenut useita autoja Kemissä. Kuva: Risto Koskinen / Yle

Alueen ilmanlaatu on ollut erittäin huono

Taija Ahvenjärvi on kiinnittänyt huomiota myös tehtaan hajuihin.

– Tehtaan päästämät hajut ovat olleet varsin päätähuumaavia ja Ilmatieteen laitoksen ilmanlaatuindeksi on näyttänyt maanantaista asti erittäin huonoa, sanoo Ahvenjärvi.

Ilmatieteen laitokselta vahvistetaan, että tehtaan lähistöllä olevan mittauspisteen mukaan ilmanlaatu on ollut ajoittain erittäin huonoa. Mittauspiste on havainnut korkeampia pitoisuuksia haisevien rikkiyhdisteiden osalta sunnuntaista lähtien.

Biotuotetehtaalla oli prosessihäiriö sunnuntaina ja tuotanto jouduttiin ajamaan alas. Korjaustöiden jälkeen tehdas on palautettu tuotantoon.

– Alas- ja ylösajojen vuoksi hajuhaittoja on voinut olla, tehtaanjohtaja Pekka Kittilä vastaa.

Myös Kemin kaupunki seuraa alueensa ilmanlaatua. Ympäristöpäällikkö Risto Pöykiö on saanut palautetta tämänviikkoisesta laskeumasta.

Viiden vuoden välein Kemin kaupunki järjestää lain määräämän ilmanlaadun mittauksen, joka tehdään seuraavan kerran ensi vuonna. Silloin männynneulasista mitataan myös mahdollisen rikkilaskeuman määrää.