Turkki harkitsee yhteistyötä Yhdysvaltojen ja Etelä-Korean kanssa toisen ydinvoimalansa rakentamisessa. Asiasta kertoi Turkin energiaministeri Alparslan Bayraktar torstaina.
Ministerin mukaan yhteistyö saatetaan toteuttaa kolmenvälisen mallin mukaisesti.
Turkin hallinto on aiemmin kertonut keskustelleensa muun muassa Venäjän, Kiinan, Kanadan ja Etelä-Korean kanssa mahdollisen uuden ydinvoimalan rakentamisesta Sinopin ja Turkin Traakian alueille.
Turkki rakentaa ensimmäistä ydinvoimalaansa yhdessä Venäjän kanssa. Bayraktarin mukaan Akkuyun voimalan ensimmäinen reaktori otetaan käyttöön ensi vuonna.
Turkin presidentti Recep Tayyip Erdogan on keskustellut Kanadan ja Ranskan johtajien kanssa yhteistyöstä sekä pienten että suurien reaktoreiden rakentamisesta, ministeri Bayraktar kommentoi CNN Turkille. Hän lisäsi, että Turkki on myös suostunut ydinvoimalahankkeeseen Yhdysvaltojen kanssa. Hankkeesta oli sovittu sen jälkeen, kun Turkin edustajat tapasivat Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin kanssa Valkoisessa talossa syyskuussa.
Bayraktar lisäsi myös, että Turkki sai Venäjän kanssa tehdyn sopimuksen myötä pääsyn edulliseen sähköntuotantoon sekä tietotaitoa voimalainvestointeihin. Tästä syystä myös toisen voimalahankkeen kanssa tavoitellaan samanlaista sopimusta.
Lähde: Reuters