Kaikkonen ja Harkimo työttömyystilanteesta: Hallitus elää omassa todellisuudessaan

Keskusta ja Liike nyt jättivät yhteisen välikysymyksen suurtyöttömyydestä.

Keskustan puheenjohtaja Antti Kaikkonen puhui työttömyyskriisistä ja vaati tilanteeseen muutosta.

Keskusta ja Liike nyt ovat jättäneet yhteisen välikysymyksen suurtyöttömyydestä.

Keskustan puheenjohtaja Antti Kaikkonen sanoi tiedotustilaisuudessa eduskunnassa, että käsillä on työttömyyskriisi, jota hallitus ei näytä tunnistavan.

– Suomessa tuntuu olevan kaksi eri todellisuutta. On hallituksen todellisuus, jossa suomalaisilla on töitä ja talous kasvaa ja tavallisten ihmisten todellisuus, jossa yhä useammalla ei ole töitä.

Kaikkosen mukaan Suomessa on pahin työttömyys yli kahteenkymmeneenviiteen vuoteen.

– Luvattiin satatuhatta uutta työllistä, tulikin sata uutta työtöntä joka päivä Orpon hallituksen aikana. Tähän pitää saada muutos.

Liike Nytin Harry Harkimo säesti keskustan kritiikkiä.

– Pääministeri näkee taloudessa sellaisia hyviä merkkejä, joita kukaan muu ei näe. Suomen tilanne on surkea ja huolestuttava, Harkimo sanoi.

Kaikkonen: Jotkut yrittävä selittää mustaa valkoiseksi

Toimittajat kysyivät Kaikkoselta kommenttia julkisuudessa esitettyihin näkemyksiin, joiden mukaan työttömyystilanne ei ole niin synkkä, kuin on annettu ymmärtää.

– Tässähän on tahoja, jotka koettavat mielestäni puhua mustaa valkoiseksi. Realiteetti on kuitenkin, että meillä työttömyyden trendi on kasvanut rajulla tavalla.

Kaikkoselta kysyttiin, syyttääkö hän valtiovarainministeriön virkakuntaa mustan selittämisestä valkoiseksi. Ministeriön finanssineuvos Jukka Mattila huomautti Helsingin Sanomissa, että työllisyysasteen heikkeneminen ei ole näkynyt vastaavana kasvuna työttömyysetuuksien saajissa.

– Haluan tuoda esiin sen todellisuuden, mikä on monissa kodeissa ja työpaikoilla. Jatkuvia yt-neuvotteluja, irtisanomisia, yli kolmesataatuhatta työtöntä. Voi sitä tilastollisesti tulkita varmaan kauniimminkin, mutta tämä on ikävä totuus, Kaikkonen vastasi.

Harkimo sanoi, että pelkästään viime viikolla irtisanottiin kolmetuhatta suomalaista.

– Kyllä se jo kertoo, että me olemme tosi isossa kriisissä ja ensi viikolla tulee uusia irtisanomisia.

Keskustan Kaikkonen painotti, että työpaikkoja syntyy erityisesti pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Keskusta vahvistaisi niiden asemaa esimerkiksi keventämällä niiden verotusta.

Liike Nytin Harry Harkimo painotti kasvun merkitystä ja muun muassa kohdistaisi eläkeyhtiöiden sijoitusvaroja kotimaisiin kasvuyrityksiin.

Suomen työttömyys Euroopan huipputasoa

Työllisyystilanteen synkkyys on puhuttanut eduskuntaa muutoinkin kiivaasti viime aikoina. Tilastokeskuksen tuoreimpien tietojen mukaan Suomessa oli elokuussa 267 000 työtöntä, mikä on 53 000 enemmän kuin vuotta aiemmin.

Euroopan komission tilastovirasto Eurostat vahvisti torstaina Suomen kannalta synkeän näkymän. Suomessa on Euroopan toiseksi korkein työttömyys Espanjan jälkeen.

Työttömyys Suomessa on lisääntynyt koko hallituskauden ajan, vaikka hallitus asetti itselleen tavoitteen lisätä työllisten määrää 100 000:lla.

Välikysymys on opposition väkevin keino haastaa hallitusta ja voi periaatteessa johtaa hallituksen kaatumiseen. Välikysymyksen jättämistä eduskunnassa seuraa hallituksen vastaus, minkä jälkeen eduskunta äänestää hallituksen luottamuksesta.

Kaikkosen ja Harkimon mukaan välikysymykseen ei otettu muita oppositiopuolueita mukaan, koska näiden näkemykset työllisyyden hoidosta eroavat keskustan ja Liike Nytin näkemyksistä. Vasemmisto-opposition toivottiin silti osallistuvan aktiivisesti välikysymyskeskusteluun.