Viikonvaihteen villisikakolarit eivät olleet yllätys loppilaisille. Eläimistä on ollut riesaa jo pidemmän aikaa. Hannu Saukkola on kaatanut kotikulmillaan kaksi villisikaa.
Saukkolan tiluksilta on linnuntietä kolmisen kilometriä viimeöiselle onnettomuuspaikalle Kalamajantien ja Räyskälän kantatien risteykseen, jossa bussi törmäsi villisikaan.
Kanta-Hämeessä tapahtui sunnuntai-illan ja maanantain vastaisen yön aikana kaksi villisikaonnettomuutta. Ensimmäinen tapahtui 10-tiellä Hämeenlinnassa ja toinen tiellä 54 Lopella. Lopen onnettomuuspaikalla nähtiin poliisin mukaan kymmenpäinen villisikalauma.
Kummassakaan onnettomuudessa ei sattunut henkilövahinkoja.
Hannu Saukkola kertoo, että villisiat ilmestyivät Lopelle vuoden 2020 paikkeilla. Ensimmäisiä riistakamerakuvia ja kunnollisia havaintoja eläimistä saatiin vuonna 2021.
Topenon Erä ry:ssä metsästävä Saukkola kaatoi vuoden 2021 maaliskuussa yhden ja toukokuussa toisen villisian. Samoihin aikoihin uutisoitiin villisikakannan kasvusta alueella.
Porsaatonta villisikaa saa metsästää ympäri vuoden.
Viime aikoina villisikoja on näkynyt Saukkolan tilan riistakameroissa säännöllisesti. Kuvissa on ollut enimmillään jopa 15–17 sian laumoja.
– Viime yönä kamerassa oli seitsemän villisikaa. Ne ovat tämänvuotisia porsaita ja siinä on myös kaksi tai kolme emakkoa, kertoo Hannu Saukkola.
Eniten tuhoja villisika aiheuttaa viljelijöiden pelloilla. Ne kaivavat maan helposti viljelykelvottomaksi etsiessään ruuaksi juuria ja matoja.
Hannu Saukkola tähdentää, että peltojen tuhoamisen lisäksi villisika on riski liikenteessä. Villisikoja yritetään myös Lopella metsästää, jotta kanta saataisiin kuriin.
Keski-Lopen Eräveikkojen puheenjohtaja Esa Kortesalmi toteaa, että metsästäjän on vaikea tavoittaa arkaa villisikaa.
– Villisika on sellainen, että se kiertää aika isoa kehää ja jos se jossain näkyy tänään, niin huomenna sitä ei usein samalta kohtaa tavoita.
Kortesalmi uskoo äskeisten kahden villisikakolarin olleen mitä luultavimmin huonoa tuuria.
– Tieverkosto on niin tiheä, että ne joutuvat ylittämään kyllä täällä teitä.
Hämeen poliisi varoitti sunnuntaina loukkaantuneesta villisiasta. Komisario Rauno Piispa ja Keski-Lopen eräveikkojen puheenjohtaja Esa Kortesalmi neuvovat, että villisikakolarin sattuessa on syytä pysytellä autossa sisällä.
– Ei kannata mennä katselemaan, miten sille kävi. Varsinkin haavoittunut villisika on todella vaarallinen eläin, Kortesalmi sanoo.
Kuuntele lisää:
Onko sinulla juttuvinkki Kanta-Hämeestä? Voit lähettää sen allaolevalla lomakkeella: