HSL ehdottaa ennakoitua maltillisempia korotuksia lipun hintoihin

HSL on maltillistanut lippujen hinnan korotusaikeita aiemmasta. Kunnille tulisi vastaavasti enemmän maksettavaa.

Matkustajia metrossa, metron ovet auki.
HSL maltillistaa hinnan korotuksia. Kuva: Kristiina Lehto / Yle

HSL esittää lipun hintoihin neljän prosentin korotusta. Vielä kesällä suunnitelmissa oli 6,4 prosentin korotukset. HSL arvioi nyt, että niin suurilla korotuksilla ei ole mahdollisuuksia mennä läpi.

Ehdotettu AB-kuukausilipun korotus olisi suhteessa hieman suurempi kuin kertalipun.

Aikuisten kertalippu maksaisi ehdotetun korotuksen jälkeen 3,30, lähimaksulla ja automaatilla 3,50 euroa ja AB-kuukausilippu 75,20 euroa.

– Kausilippuja käyttävät paljon työssä kävijät, ja esimerkiksi työttömät ja eläkeläiset käyttävät enemmän kertalippuja. Siksi korotusta on haluttu ohjata enemmän kausilippuihin nyt kun työttömyys kasvaa, sanoo HSL:n johtaja Mari Flink.

Mari Flink sanoo, että neljän prosentin hinnankorotuksen on laskettu riittävän, jos matkustajamäärät kasvavat. Toisaalta suuret joukkoliikenteen työmaat vähentävät matkustajia, ja myös korvaavan liikenteen järjestämisestä tulee paljon kuluja.

Muun muassa junaliikenne katkeaa Huopalahden ja Myyrmäen välillä kahdeksi kuukaudeksi ja Leppävaaran länsipuolella viideksi viikoksi ensi kesänä. Vuonna 2027 metroliikenteeseen tulee pitkä tauko, kun Junatien metrosilta uusitaan.

HSL ei karsisi palvelutarjontaa

Lipunhintojen aiempaa pienemmät korotukset tarkoittaisivat kunnille suurempia maksuja. Kunnille tulisi kuutisen miljoonaa euroa lisää maksettavaa verrattuna kesällä kaavailtuihin reilumpiin hinnankorotuksiin.

Toinen vaihtoehto kuntien maksujen korotuksille olisi palvelutarjonnan karsinta. Tätä HSL ei nyt esitä. Lipputuloista saamatta jäävät eurot tarkoittaisivat palveluissa tuplaleikkauksia.

– HSL:n toiminnassa kustannukset ovat aina kaksi kertaa kovemmat kuin lipputulot. Jos lähtisimme leikkaamaan kustannuksia, kuusi miljoonaa pienempiä lipputuloja varten meidän pitäisi leikata 12 miljoonaa. Sitä emme ole esittämässä, sanoo Flink.

HSL:n hallitus päättää lipun hinnoista ja budjetista ensi tiistain kokouksessaan.