Kemissä toimivan Länsi-Pohjan keskussairaalan eli Länskän muuttaminen käytännössä suureksi terveyskeskukseksi on saanut tunteet käymään kuumina.
Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps.) viime viikonlopun vierailu Kemissä sai raivoisan vastaanoton lappilaisten syyttäessä omaa ministeriä Länskän kohtalosta.
Syytöksiä ovat saaneet myös Lapin hyvinvointialueen päättäjät ja virkahenkilöt, nykyinen ja edellinen hallitus sekä muut ministerit.
Selvitimme, kuinka asiat ovat menneet ja kuka niistä on päättänyt. Kysymyksiin vastasivat sosiaali- ja terveysministeriön hallitusneuvos Merituuli Mähkä sekä Lapin hyvinvointialueelta hyvinvointialueen johtaja Jari Jokela, terveyspalveluiden toimialajohtaja Miia Palo ja aluehallituksen puheenjohtaja Timo Peisa (kesk.).
Väite 1: Soteuudistus ei ole nykyisen hallituksen käsialaa, vaan edellisen
Näin väittää oululainen kansanedustaja Jenna Simula (ps.) Facebookissa.
Tulos: Pitää paikkansa. Soteuudistuksen valmistelu aloitettiin jo Juha Sipilän (kesk.) hallituskaudella (2015–2019), mutta sen hyväksyi eduskunta viime vaalikaudella.
Terveydenhuoltolain muutokset tulivat voimaan vuonna 2017, jolloin eroteltiin laajan päivystyksen sairaalat ja muut ympärivuorokautisen yhteispäivystyksen sairaalat.
Sanna Marinin (sd.) hallituskaudella (2019–2023) turvattiin Lapin kahden ympärivuorokautisesti päivystävän sairaalan malli ensin siirtymäajaksi, sitten pysyvästi. Lisäksi päätettiin oikeudesta hakea erilliskorvausta lisäkustannuksiin, joita kahden päivystyssairaalan ylläpidosta tulee.
Tämä kumottiin sairaalaverkkolaissa, joka hyväksyttiin viime joulukuussa.
Väite 2: Hyvinvointialue päättää, missä laajuudessa erikoissairaanhoitoa järjestetään Kemissä
Näin väittää Kaisa Juuso Facebookissa.
Tulos: Pitää paikkansa. Länsi-Pohjan sairaalan tulevaisuus on kiinni valtiovarainministeriön asettamasta arviointiryhmästä, joka esittää, että sairaalasta tulisi käytännössä terveyskeskus. Tällöin esimerkiksi yöpäivystyksessä olisi vain yleislääkäreitä ja akuuttilääkäreitä. Lopullisesti asiasta päättää Lapin hyvinvointialue.
Tällä hallituskaudella tehty terveydenhuoltolain muutos, eli niin sanotusta sairaalaverkkolaki kuitenkin määrittelee, että Lapissa on vain yksi laajan päivystyksen keskussairaala.
Hyvinvointialueen hallitus esittää, että Länsi-Pohjan sairaalan yöpäivystys supistetaan perusterveydenhuollon tasolle. Vuoden vaihteen jälkeen sairaalassa ei tehdä enää yöaikaisia leikkauksia.
Väite 3: Esitys useamman vuodeosaston sulkemisesta ja Ivalon yöpäivystyksen lakkauttamisesta on keskustavetoisen hyvinvointialueen oma ajatus
Näin väittävät Kaisa Juuso ja Jenna Simula Facebookissa.
Tulos: Pitää paikkansa. Vuodeosastojen sulkeminen ja Ivalon yöpäivystyksen lakkauttaminen ovat osa Laphan virkahenkilöiden valmistelemia säästöesityksiä.
Esitysluonnoksessa Ivalon ympärivuorokautinen päivystys korvautuisi kiirevastaanotolla ja etälääkärituella. Öisin Ivalossa olisi hoitajia vuodeosaston ja kiireellisen hoidon vuoksi, taustatukea he saisivat etälääkäriltä.
Aluehallitus ei ole hyväksynyt esitystä eikä siitä ole vielä päätöksiä.
Viittaaminen keskustaan juontanee siihen, että sdp:llä ja keskustalla on enemmistö hyvinvointialueen päättäjäpaikoista.
Väite 4: Kaisa Juuson allekirjoittama sairaalaverkkolaki kieltää raskaan kirurgian Kemistä
Näin väittää torniolainen europarlamentaarikko Katri Kulmuni (kesk.) Facebookissa.
Tulos: Pitää paikkansa. Vaativa kirurginen leikkaustoiminta ja kirurgian erikoisalan vuodeosastohoito loppuvat vuoden loppuun mennessä, sillä laki kieltää raskaan kirurgian Kemissä.
Vaikka Kaisa Juuso olisi itse kieltäytynyt lain allekirjoittamisesta tai jopa eronnut ministerin virastaan, laki olisi tullut silti voimaan eduskunnan hyväksyttyä sen.
Väite 5: Kun Länskä heikkenee, rahat valuvat OYS:iin ja koko Lappi heikkenee
Näin väittää Katri Kulmuni Facebookissa.
Tulos: Jää nähtäväksi. Laphalla ei ole vielä arviota siitä, kuinka paljon lappilaisia siirtyy käyttämään Pohjois-Pohjanmaan, Pohteen, hyvinvointialueen palveluita.
Jos Pohteen käyttö lisääntyy, yhä enemmän Laphan rahoituksesta ohjautuu Pohteen laskutukseen. Lapin keskussairaalan palvelut täytyy myös mitoittaa vastaamaan niiden käyttötarvetta.
Synnytykset loppuivat Länsi-Pohjan sairaalassa vuonna 2024, minkä jälkeen yli puolet alueen synnyttäjistä on siirtynyt Rovaniemelle ja osa Ouluun.
Juttua muokattu 3.11 kello 11:24. Korjattu väitettä 2: Juuso ei väittänyt, että hyvinvointialue päättää yöpäivystyksen lakkauttamisesta. Korjattu tätä kappaletta kauttaaltaan.
4.11. kello 13:07. Korjattu väitteen 1 kohtaa, jossa puhutaan lisäkorvauksesta kahden päivystyksen ylläpitämiseen. Laki mahdollistaa korvauksen hakemisen, mutta sen maksamisesta päättää hallitus ja eduskunta. Päätös kumottiin sairaalaverkkolain uudistuksen yhteydessä.