Yöpäivystyksen kohtalo puhuttaa – RKP ja valtuutetut kannattavat jatkoa Pietarsaaressa

Vaikka osa valtuutetuista pitää säästöjä tärkeänä, enemmistö nostaa esiin yöpäivystyksen merkityksen turvallisuudelle ja alueelliselle yhden­vertaisuudelle.

Ingång till sjukhus.
Pietarsaaren perusterveydenhuollon päivystys on ehdotuksen mukaan jatkossakin auki 24/7. Kuva: Ida-Maria Björkqvist/Yle

Pietarsaaren yöpäivystyksen kohtalo on puhuttanut Pohjanmaan hyvinvointialueella.

Vuosi sitten hyvinvointialue myönsi ympärivuorokautiselle päivystykselle jatkoaikaa ja jatkoa näyttäisi olevan taas luvassa, ainakin talousarvioesityksen mukaan.

Myös vaativan kuntoutuksen palveluita esitetään jatkettavan Pietarsaaressa. Niiden toivotaan painottuvan erityisesti pitkäaikaiseen kuntoutukseen.

Aluehallituksen puheenjohtaja Anne Salovaara-Kero (r.) painottaa, että Pietarsaaren päivystyksen jatkuminen sosiaali- ja terveysministeriön myöntämän poikkeusluvan turvin tuo alueen asukkaille turvaa.

– Toivomme, että ratkaisu lisää turvallisuuden tunnetta ja vähentää sitä kokemusta, että hoitoa pitäisi hakea Keski-Pohjanmaan puolelta, Salovaara-Kero toteaa.

RKP kertoo, että se tukee ryhmänä Pietarsaaren ympärivuorokautista päivystystä. Pohjanmaan aluevaltuuston 59 jäsenestä 28 edustaa RKP:tä.

Kysyimme aluevaltuutetuilta lokakuussa, miten he suhtautuvat yöpäivystyksen jatkoon. 13 valtuutettua vastasi. Vastauksissa korostuvat niin potilasturvallisuus, alueellinen yhdenvertaisuus kuin taloudelliset realiteetit.

Vastaukset saatiin sähköpostitse ennen kuin talousarvioesitys tuotiin julkisuuteen.

Potilasturvallisuus ja alueellinen yhdenvertaisuus painavat vaakakupissa

Moni valtuutettu painottaa palveluiden saavutettavuutta ja potilasturvallisuutta – etenkin lapsiperheiden, vanhusten ja kaksikielisen väestön kannalta.

Andreas Hjulfors (kd., Luoto) pitää yöpäivystyksen jatkoa tärkeänä.

– Pitkät etäisyydet tekevät sen, että yöpäivystyksen lakkauttaminen heikentäisi merkittävästi hoitoon pääsyä etenkin vanhuksille ja lapsiperheille.

Annica Haldin (r., Pietarsaari) ja Anna Calden (r., Uusikaarlepyy) korostavat erityisesti palvelun merkitystä ruotsinkieliselle väestölle.

– Se on tärkeää pietarsaarelaissyntyisenä ja ruotsinkielisenä, Calden toteaa.

Rebecca Åkers (sd., Pietarsaari) pitäisi yöpäivystyksen lakkauttamista taloudellisesti ja inhimillisesti kestämättömänä.

– Potilaat, jotka menevät yöpäivystykseen ovat huonossa kunnossa ja tilanne on akuutti, eli tunnin ajomatka Vaasaan ei tule olemaan vaihtoehto heille.

Yksimielisyyttä yöpäivystyksen puolesta – säästöjä ei nähdä syntyvän

Monet valtuutetut epäilevät, että yöpäivystyksen lopettaminen todella toisi säästöjä.

Elin Härmälä (sd., Pedersöre) uskoo, että potilasvirrat suuntautuisivat Kokkolaan ilman yöpäivystystä, eikä säästöjä syntyisi.

Myös Martin Byggmästar (kd., Pedersöre) ja Kim Yli-Pelkola (r., Pietarsaari) korostavat, että sulkeminen lisäisi ostopalvelujen kuluja ja heikentäisi alueellista hoitotasoa.

Byggmästar laskee, että yöpäivystyksen ylläpito maksaa noin 700 000 euroa vuodessa, mutta sen sulkeminen lisäisi kuluja Keski-Pohjanmaan hyvinvointialue Soitelle ja vaatisi lisäresursseja ambulansseihin.

– Maksamme jo nyt noin 17 miljoonaa euroa Soitelle ja tuo summa vain kasvaisi. Meidän tulee käyttää Malmskan palveluja aina, kun se on mahdollista, mutta meidän on myös sovittava erikoissairaanhoidon hinnoista, jotta Soitelle maksettava summa pienenisi.

Useat valtuutetut näkevät yhteistyön muiden alueiden kanssa tärkeänä.

Hjulfors ehdottaa tiiviimpää yhteistyötä Soiten kanssa, ja Byggmästar esittää, että erikoissairaanhoidossa voitaisiin jakaa osaamista ja kustannuksia alueiden kesken.

Myös David Petterssonia (kd., Pedersöre) huolettaa.

– Emme voi ylläpitää sama hoitotasoa Pohjanmaalla, jos kolmasosa lähtee Soiteen ja osa heistä menee Ouluun jatkohoitoon.

”Olisin valmis karsimaan yöpäivystyksestä”

Myös ympärivuorokautisesta päivystyksestä luopujia löytyy valtuutetuista.

Päivi Karppi (ps., Vaasa) myöntää, että olisi ihanteellista säilyttää kaikki palvelut, mutta pitää yöpäivystyksen lakkauttamista perusteltuna säästöjen näkökulmasta.

– Pietarsaaren yöaikainen toiminta on niin pientä ja Kokkolaan on lyhyt matka. Olisin valmis karsimaan yöpäivystyksestä ainakin näillä tiedoilla.

Henrik Huhta (kok., Kruunupyy) muistuttaa kokonaisuuden tarkastelusta.

– Niin kauan kun valtiolta ei tule lisää rahaa, säästöt on löydettävä jostain muualta, jos yöpäivystystä jatketaan. Todelliset säästöt voisivat löytyä palvelurakenteista, mutta niihin ei poliittisista syistä ole uskallettu kajota, Huhta toteaa.

Talousarvioehdotus ja Pietarsaaren yöpäivystyksen jatko etenevät aluehallituksen käsittelyyn maanantaina 17. marraskuuta. Aluevaltuusto tekee lopullisen päätöksen 1. joulukuuta.