Mikkeli ostamassa konserttitalo Mikaelin kaikki osakkeet – rahoittaa kaiken toiminnan jo valmiiksi

Mikkelin kaupunki omistaa konserttitalo Mikaelin osakkeista kolmasosan. Hallintojohtajan mukaan kaupunki haluaa läpinäkyvyyttä monimutkaiseen rahaliikenteeseen.

Mikkelin Pankalampi, taustalla Mikaeli.
Mikaeli valmistui Pankalammen rannalle vuonna 1998. Kuva: Juho Liukkonen / Yle

Mikkelin kaupunki haluaa ostaa kaikki konserttitalo Mikaelin osakkeet. Kaupunginhallitus päätti asiasta maanantaina.

Kaupunki maksaisi osakkeista niiden alkuperäisen hinnan, joka on yhteensä 80 000 euroa.

Konserttitalo toimi alunperin kaupungin alaisuudessa, mutta se yhtiöitettiin vuonna 2006.

Tuolloin omistajiksi tulivat kolmella yhtä suurella osuudella Mikkelin kaupunki, Mikkelin musiikkijuhlat ry ja SCI-Finance Oy. SCI-Financen omistaa Savisalon perhe.

Osakkeiden ostaminen vaatii vielä valtuuston hyväksynnän.

Ihmiset istuvat ja taputtavat salissa, joka on valaistu hämärästi.
Mikaelin Martti Talvela -saliin mahtuu lähes 700 ihmistä. Kuva: Johanna Raatikainen / Yle

Kaupunki ainut rahoittaja

Hallintojohtaja Ari Liikasen mukaan kaupunki on ollut kolmesta osakkaasta ainut, joka rahoittaa toimintaa.

Hän kertoo, että vuonna 2023 tehdyn talouden tasapainottamisohjelman yhteydessä kaupunki katsoi, että olisi järkevää olla myös yhtiön ainut omistaja.

Uusi järjestely ei tule kaupungille halvemmaksi, mutta helpottaisi kiemuraisia avustus- ja vuokrajärjestelyjä.

– Jos se tulee kaupungin omaksi yhtiöksi, pystymme tekemään rahaliikenteen avoimeksi ja läpinäkyväksi.

Jatkossa Mikaeli tekisi vuokrasopimuksen suoraan Asumisen ja toimintaympäristön palvelualueen kanssa.

Sivistyksen ja hyvinvoinnin palvelualue taas maksaisi toiminta-avustusta, johon sisältyisi Mikaelin tilojen käyttö muun muassa lasten itsenäisyyspäivän juhlaan ja lakkiaisiin.

Kaupunginorkesteri solmisi oman vuokrasopimuksen Mikaelin kanssa.

Päämajasymposium 2023, paneelikeskustelu lavalla käynnissä.
Mikaelissa järjestetään vuosittain muun muassa Päämajasymposium. Kuva on vuodelta 2023. Kuva: Esa Huuhko / Yle

Toiminta miinuksella

Kaupungin tekemät laskelmat osoittavat, että konserttitalon toiminta ei ole kannattavaa.

Jatkossa kaupunki rahoittaisi toimintaa 780 000 eurolla vuodessa. Sen lisäksi tarvittaisiin vuosittain yli 80 000 euroa, jotta tulos olisi plusmerkkinen.

Ari Liikasen mukaan toiminta on ollut miinuksella vuosien ajan, vaikka toimintaa onkin saatu korjattua koronan jälkeen.

– Mikaelin pitää myydä enemmän itse. Sinne pitää saada lisää tapahtumia, olivat ne sitten kokouksia, seminaareja tai konsertteja.

Kaupunki asettaa konserniyhtiöille tavoitteet talousarviossa. Niiden toteutumista valvovat konsernijaosto ja konsernivastuuhenkilö.

Omistuspohjan muuttuminen vaikuttaisi myös Mikaelin hallitukseen, jossa on nyt kuusi jäsentä.

Heistä kaksi on kaupungin nimittämiä, loput neljä edustavat muita omistajia. Jatkossa kaupunki tekisi kaikki nimitykset itse.

– 3–5 hallituksen jäsentä olisi sopiva tämäntyyppiseen yhtiöön, Liikanen sanoo.