Etelä-Savon hyvinvointialue Eloisan yt-neuvottelut päättyivät 158 työntekijän irtisanomisuhkaan. 130 heistä kuuluu hoitaviin käsiin eli hoiva- ja hoitohenkilöstöön. Loput 28 ovat toimisto-, hallinto- ja esihenkilöitä.
Mahdolliset irtisanomiset ajoittuvat ensi vuoden alkupuolelle.
Hyvinvointialuejohtaja Santeri Seppälän mukaan suurin toimi tulee olemaan vuodeosastopaikkojen vähentäminen. Hoitoalan ihmisten irtisanominen voi vaikuttaa myös hoitojonoihin.
Seppälä kertoo, että henkilöstövaikutukset osuvat koko hyvinvointialueelle, mutta kaksi kolmasosaa niistä sijoittuu läntiseen osaan.
Seppälän mukaan aiemmat, erittäin mittavat sopeutukset eivät riittäneet kattamaan valtion niukentunutta rahoitusta. Hän muistuttaa, ettei Etelä-Savo ole tilanteessa yksin, vaan yhtälailla talousongelmissa ovat Keski-Suomi, Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala. Etelä-Karjalan tilanne on Seppälän mukaan erittäin vaikea.
– Hyvinvointialueiden rahoitusmalli tuottaa alijäämiä väestöään menettäville alueille. Siihen pitäisi saada muutoksia pikaisesti, sanoo Seppälä.
Yt-neuvottelujen taustalla on aluehallituksen kesäkuinen päätös saavuttaa noin 10 miljoonan euron ylijäämä vuonna 2026. Se tarkoittaa, että hyvinvointialueen on leikattava ensi vuoden kuluja noin 25 miljoonalla eurolla.
Irtisanomisten taloudellinen vaikutus on noin seitsemän miljoona euroa.
– Pahoittelen, että tässä vaiheessa emme pystyneet välttymään laajoilta henkilöstövaikutuksilta. Naapurissa Keski-Suomessa näemme vielä ankarampia sopeutuksia, sanoo Seppälä.
Seppälän mukaan rahoituslain vaatimus alijäämien kattamisesta vuoden 2026 loppuun mennessä on mahdoton tehtävä. Se tarkoittaisi tuhansien ihmisten irtisanomista.
– Silloin emme pystyisi tuottamaan meidän lakisääteisiä palveluita. Olemme tavallaan tilanteessa, jossa meidän on joka tapauksessa jotain lainsäädännön kohtaa pakko rikkoa.
Leikkuri ulottuu myös henkilöstöetuihin
Hyvinvointialue tavoittelee säästöjä myös eläköitymisillä ja vapaaehtoisilla palkattomilla vapailla, eikä avoimeksi tulevia tehtäviä täytetä ilman perusteellista harkintaa. Näillä toimilla Eloisa tavoittelee noin viiden miljoonan euron säästöjä.
Eloisa aikoo säästää myös henkilöstöeduista, tiedotteen mukaan ensimmäistä kertaa. Säästötavoite niistä on 1,3 miljoonaa euroa. Seppälän mukaan henkilöstöedut ovat silti edelleen hyvällä tasolla verrattuna muihin hyvinvointialueisiin.
Eloisalla on nyt takanaan viidet yt-neuvottelut, joilla on haettu 100 miljoonan euron säästöt. Seppälän mukaan muutosten suunnittelu käy siksi vuosi vuodelta vaikeammaksi. Nytkin joudutaan tekemään asioita, joita ei olisi haluttu vain siksi, että rahaa ei ole riittävästi.
– Helppoja toimia ei ole enää jäljellä. Jokainen päätöksistä on hyvin raskas, hän sanoo.
Etelä-Savossa on odotettavissa muutoksia myös palveluihin, mutta niistä hyvinvointialue tiedottaa 5. marraskuuta. Seppälän mukaan neuvottelukierros tilavuokrista alueen kuntien kanssa on vielä kesken.
– Jos tämän hetken suunnitelma menee maaliin, se mahdollistaa, että jäämme edelleen lähelle asukkaita, sanoo Seppälä.