YK:n turvallisuusneuvosto tuomitsee Sudanin RSF-joukkojen raakuudet Al-Faširissa

Kapinalliset RSF-joukot ovat tappaneet runsaasti siviilejä viikonloppuna valtaamassaan kaupungissa ja YK epäilee etnisten puhdistusten jatkuvan.

Al-Faširista paenneita pakolaisia on saapunut Tawilahin pakolaisleirille tuhansia.

Sudanin sisällissodan toinen osapuoli, kapinallisjärjestö RSF on tappanut tällä viikolla silmittömästi siviilejä länsisudanilaisessa Al-Faširin kaupungissa. RSF valtasi kaupungin armeijalta sunnuntaina. Joukot muun muassa ovat surmanneet 460 ihmistä paikallisessa sairaalassa.

RSF kiistää joukkomurhan.

Kaupungista on paennut YK:n arvion mukaan 36 000 ihmistä viikonlopun valtauksen jälkeen. Pakolaisista kuitenkin vain osa on päässyt 60 kilometrin päässä Tawilahissa sijaitsevalle pakolaisleirille. Avustusjärjestöt ovat huolissaan, mitä on tapahtunut muille Al-Faširista paenneille.

YK:n turvallisuusneuvoston mukaan joukkosurmia ja etnistä puhdistamista voi seurata vielä lisää. YK:n humanitaarisen avun päällikkö Tom Fletcher kritisoi turvallisuusneuvostoa toimettomuudesta.

Sudanin sisällissota armeijan ja RSF-joukkojen välillä on surmannut runsaan kahden vuoden aikana yli 40 000 ihmistä. Maan sisäisiä ja naapurimaihin paenneita pakolaisia on yhteensä yli 14 miljoonaa.

RSF on muodostettu pääosin Janjaweed-sisseistä, jotka syyllistyivät niin ikään siviiliväestön tappamiseen ja raiskauksiin Darfurin konfliktissa vuosituhannen alussa. Sitä vastaan taisteleva Sudanin armeija pitää hallussaan pääkaupunkia Khartumia sekä maan pohjois- ja itäosia.

Lähteet: AFP, AP, Reuters