Nälänhätä on levinnyt kahdelle alueelle sodan repimässä Sudanissa

Sudan on ollut sotatantereena huhtikuusta 2023 lähtien maan armeijan ja RSF:n välisen valtaistelun vuoksi. YK:n lukujen mukaan yli 40 000 ihmistä on kuollut.

Sudanin sisäisiä pakolaisia matkalla Tawilahiin huhtikuussa.
Nälänhätää on havaittu Darfurin Al-Faširin kaupungissa sekä Kaduglin kaupungissa Etelä-Kordofanin osavaltiossa.Al-Faširista sotaa pakenevia sudanilaisia kuvattuna lokakuun lopussa. Kuva: Marwan Mohamed / EPA

Nälänhätä on levinnyt kahdelle alueelle sodan runtelemassa Sudanissa, kertoi kansainvälinen nälänhädän seurantaryhmä maanantaina.

Integrated Food Security Phase Classification (IPC) -järjestelmän mukaan nälänhätää on havaittu Darfurin Al-Faširin kaupungissa sekä Kaduglin kaupungissa Etelä-Kordofanin osavaltiossa, joissa puolisotilaalliset joukot ovat riehuneet viime viikon ajan.

IPC:n maanantaina julkaistun tuoreimman raportin mukaan kaksikymmentä muuta aluetta Darfurissa ja Kordofanissa on myös vaarassa joutua nälänhädän koettelemaksi. Taistelut ovat kiihtyneet alueilla viime kuukausina.

Sudan on ollut sotatantereena huhtikuusta 2023 lähtien maan armeijan ja RSF:n välisen valtaistelun vuoksi. YK:n lukujen mukaan yli 40 000 ihmistä on kuollut, mutta avustusjärjestöjen mukaan todellinen määrä voi olla moninkertainen tähän verrattuna.

Lähde: AP