Ruotsalainen varustamojätti Stena Line ostaa NLC Ferry Ab Oy:n, joka tunnetaan paremmin Wasaline-brändistään.
Kauppa tarkoittaa, että Stena Line ottaa vastuulleen Vaasan ja Uumajan välisen ainoan säännöllisen laivayhteyden operoinnin. Reitillä liikennöivä Aurora Botnia -alus jää kuitenkin edelleen Vaasan ja Uumajan omistaman Kvarken Link -yhtiön omistukseen.
Kaupan toteutuminen edellyttää vielä hyväksyntää Vaasan kaupunginvaltuustolta ja Uumajan kunnanvaltuustolta, minkä lisäksi se on ehdollinen viranomaishyväksynnöille.
Stena Line on yksi Euroopan johtavista laivanvarustamoista, jolla on 20 laivareittiä ja useita satamia eri puolilla Eurooppaa. Uumaja–Vaasa-yhteydestä tulisi yhtiön viides Itämeren reitti.
Videolla Wasalinen omistajaa edustava Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyry kommentoi kaupan syitä.
Aurora Botnia pysyy Suomen lipun alla
Stena Linen on määrä ottaa virallisesti vastuu Wasalinen toiminnasta vuoden 2026 alussa.
Toimitusjohtaja Niclas Mårtensson sanoo, että tässä vaiheessa ei ole vielä syytä puhua tarkoista tulevaisuuden visioista tai tavoitteista. Sen aika on sitten, kun kauppa on hyväksytty kaupan osapuolten ja kilpailuviranomaisten toimesta.
Hän painottaa, että Stena Line näkee Vaasa–Uumaja-reitillä selkeää kasvupotentiaalia.
– Mitään lupauksia en pysty antamaan, mutta jos tarvetta on, pystymme lisäämään sekä kapasiteettia että vuorotiheyttä tulevaisuudessa.
Mårtenssonin lupaa, että Aurora Botnia jatkaa liikennöintiä nykyisellä reitillä.
– Laiva pysyy tällä reitillä vähintään kymmenen vuoden ajan – tämä on kirjattu sopimukseen. Se pysyy myös Suomen lipun alla, eikä siihen ole suunnitteilla muutoksia.
Ei henkilöstövaikutuksia
Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg vakuuttaa, että kauppa ei vaikuta yhtiön henkilöstöön.
– Kaikki jatkavat Wasalinen palveluksessa kuten ennenkin, myös minä jatkan toimitusjohtajana, Ståhlberg sanoo.
Hän näkee uuden omistajan tuovan mukanaan etuja etenkin kasvavan organisaation ja resurssien muodossa.
– Voimme keskittyä siihen, missä olemme vahvimmillamme eli asiakkaiden palvelemiseen, Peter Ståhlberg toteaa.
Kauppa mahdollistaa myös meri-, rautatie- ja maantiekuljetusten yhdistämisen samaan kuljetusverkostoon. Tämä helpottaa tavaraliikennettä Göteborgiin, Trelleborgiin ja edelleen Manner-Eurooppaan.
Kaupalla turvataan Merenkurkun laivaliikenne
Vaasan kaupunginjohtaja Tomas Häyryn mukaan nyt tehdyllä kaupalla halutaan varmistaa laivaliikenteen jatkuminen Uumajaan myös tulevaisuudessa.
– Osaomistajina näimme, että tarvitsemme lisää osaamista, kokemusta sekä erityisesti resursseja. Tämä oli meille tärkein tavoite tässä prosessissa.
Häyry kertoo, että kaupunki on ylpeä Wasalinen kehityksestä.
– Alku oli vaikea, mutta nyt meillä on teknologisesti yksi maailman johtavista aluksista liikennöimässä Merenkurkun yli, ja kehitys jatkuu edelleen, hän sanoo.
Myös paikalliset päättäjät näkevät uudessa omistajassa mahdollisuuden viedä Merenkurkun laivaliikenne uudelle tasolle.
– Nyt on aika ottaa mukaan suurempi toimija, jolla on sellaista tietämystä, osaamista ja resursseja, mitä meillä itsellämme ei ole, toteaa Vaasan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Frans Villanen.