Keski-Suomen hyvinvointialueen aluevaltuusto teki tänään kokouksessaan tärkeitä valintoja. Pitkän esityslistan viimeisenä pykälänä oli eron myöntäminen aluehallituksesta sekä uuden jäsenen ja uuden puheenjohtajan valinta.
Pykälä liittyi sunnuntaina tiedoksi tulleeseen aluehallituksen puheenjohtaja Maria Kaisa Aulan (kesk.) eroilmoitukseen. Aluevaltuusto myönsi Aulalle eron aluehallituksesta.
Uudeksi aluehallituksen jäseneksi ja samalla uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Jani Ylälehto (kesk.). Hän on aikaisemmin toiminut aluevaltuuston 1. varapuheenjohtajana.
Koska aluehallituksen puheenjohtajuus on puolueiden välillä sovittu aluevaltuuston suurimmalle ryhmälle eli keskustalle, kokoontuivat keskustan päättäjät jo maanantaina tekemään omaa esitystään ja esittivät tehtävään Jani Ylälehtoa.
Ylälehto on 51-vuotias insinööri ja kuljetusalan yrittäjä Pihtiputaalta. Hän on toiminut useissa luottamustehtävissä, muun muassa Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n puheenjohtajana ja Pihtiputaan kunnanhallituksen puheenjohtajana vuosina 2012–2017.
Ylälehdon henkilökohtaiseksi varajäseneksi valittiin Samuel Demarco (kesk.), joka on toiminut myös Aulan varajäsenenä.
Kokouksessa valintansa jälkeen Ylälehto ilmoitti olevansa valmiina uuteen. Hän sanoi, että muutoksiin on oltava valmis ja hankalat ajat vaativat tehokkaita toimia.
– Haasteemme on, että saamme suuntaa muutettua mahdollisimman pienin vaurioin. Iso laiva kääntyy hitaasti, mutta aikaa ei oikein olisi, joten tehtävä vaatii tiivistä yhteistyötä kaikilta, Ylälehto totesi.
Ylelle Ylälehto totesi, että hän aikoo ensimmäiseksi käydä käytännön toimiin hyvinvointialueen työskentelyilmapiirin ja toimintatapojen parantamiseksi.
Hyvinvointialuetta haastaa myös se, että viime viikolla hyvinvointialueen johtaja Jan Tollet ilmoitti erostaan luottamuspulan vuoksi. Keski-Suomen hyvinvointialue etsii siis nyt myös uutta johtajaa.
Aula: ”Olisitte tulleet sanomaan minulle suoraan”
Väistyvä puheenjohtaja Aula halusi kiitospuheessaan tuoda esiin myös positiivisia asioita. Hän kertoi katsovansa koko puheenjohtajuusaikaansa, sillä hän toimi aluehallituksen puheenjohtajana myös viime kaudella.
– Kaikki ei ole huonosti, vaan on tehty paljon erinomaista kehitystyötä. Esimerkiksi mielenterveyspalvelut ovat paremmat kuin ennen, väitti Aula.
Hän tunnusti, että ongelmiakin on ollut.
– Talouden kokonaiskuva oli alussa päättäjillekin hyvin hähmäinen ja talousarviot ovat ylittyneet jatkuvasti.
Aula oli pohtinut omaa persoonaansa ja sanoi olleensa siitä poikkeuksellinen henkilö, että hän on ollut alusta asti innostunut hyvinvointialueuudistuksesta.
– Minusta on tuntunut, että olen joillekin jotenkin liikaa ja teen liikaa.
Hän kokee saaneensa omalta keskustan ryhmältään hyvän tuen, mutta toivoi muiden ryhmien puheenjohtajilta parempaa yhteistyötä.
– En olisi halunnut lukea kommenttejanne lehdestä, olisitte tulleet sanomaan minulle suoraan kritiikkiä. Minä kyllä sen kestän, Aula napautti.
Hän jatkaa aluevaltuustossa, jossa hän lupasi olevansa sparraava jäsen.
Aluevaltuuston puheenjohtaja Tony Melville (sd.) totesi Ylelle aiemmin, että Aulan irtisanoutumisen takana on sama syy kuin hyvinvointialueen johtajan Jan Tolletin lähdössä: luottamuspula.
Melville sanoo, että tilanne on hyvinvointialueen toiminnan kannalta vakava, mutta hän katsoo kuitenkin luottavaisena eteenpäin: