Emil Ruusuvuoren kukistanut Otto Virtanen iloitsee ystävänsä paluusta – ”Hienoa saada Emil takaisin kilpakentille”

Otto Virtanen pystyi kääntämään ratkaisupisteet itselleen Helsingin ATP-haastajaturnauksessa.

Emil Ruusuvuori onnittelee Otto Virtasta (oik.) voitosta.
Emil Ruusuvuori onnitteli Otto Virtasta (oik.) voitosta. Kuva: Vesa Moilanen/Lehtikuva

Tenniksen ATP-haastajaturnauksessa Helsingissä nähtiin torstaina herkullinen suomalaiskohtaaminen, kun Emil Ruusuvuori haastoi turnauksessa kuudenneksi sijoitetun Otto Virtasen.

Kaksikko oli kohdannut edellisen kerran vuonna 2019 samaisessa turnauksessa. Silloin Ruusuvuori vei kohtaamisen. Nyt oli Virtasen vuoro poistua kentältä voittajana lukemin 6–4, 6–2.

Virtanen mursi Ruusuvuoren syötön ensimmäisen erän viidennessä pelissä. Toisessa erässä Ruusuvuori oli vaikeuksissa syötössään heti kolmannessa pelissä ja Virtanen otti ottelun haltuunsa.

– Pelasin hyvin, ja ehkä tärkeät pisteet kaatuivat minun puolelleni. Muutama aikainen syötönmurto minulle ja pääsin karkuun siinä, Virtanen kertoi ottelun ratkaisuksi.

”Piti esittää parasta voittaakseen”

Virtanen ja Ruusuvuori ovat harjoitelleet paljon yhdessä. Ystävää vastaan pelaaminen oli Virtasen mielestä hankalaa, mutta hän on iloinen, että Ruusuvuosi on palannut jälleen tositoimiin.

ATP-rankingissa sijalla 574 oleva Ruusuvuori on pitänyt taukoa, sillä hän kärsi viime vuonna toistuvista paniikkikohtauksista ja mielen haasteista.

– Hienoa saada Emil takaisin kilpakentille. Hän pelasi aika hyvin. Piti esittää parasta voittaakseen. Siitä on hetki vierähtänyt, kun virallinen matsi on pelattu [Emilin kanssa]. On se kaveria vastaan vähän hankalampi pelata, se pitää vain unohtaa ja mielestäni onnistuin siinä hyvin tänään. Pelasin kuin olisi ollut normaali ottelu, Virtanen sanoi.

Myös Virtanen (ATP-141) on joutunut pitämään kauden aikana taukoa peleistä polvivamman takia. Nyt Virtasen mukaan kaikki on kunnossa, ja hän yrittää pelata tänä vuonna vielä niin paljon kuin pystyy.

Seuraavaksi vastus koveneekin melkoisesti, sillä Virtanen kohtaa puolivälierissä turnauksen ykköseksi sijoitetun Kroatian Marin Čilićin, joka on aikoinaan ollut maailmanlistan kolmospelaaja.

– Varmasti mielenkiintoinen ottelu tulee. Hän on ollut huippupelaaja ja on varmasti vieläkin, kun on top-100:ssa (ATP-79) ja turnauksen ykkössijoitettu. Kyllä hän osaa pelata todella hyvin. Ei ole tuttu kaveri minulle, joten pitää lähteä tekemään taustatöitä, Virtanen sanoi.

Virtanen jatkaa Helsingin turnauksen miesten kaksinpelissä ainoana suomalaispelaajana, sillä Eero Vasa hävisi Italian Stefano Travaglialle 4–6, 7–5, 5–7. Vasalla (ATP-519) oli kolmannessa erässä syötönmurrolla mahdollisuus viedä ottelu, mutta Travaglia (ATP-230) nousi voittoon.