Viranomaisposteissa siirrytään vuoden 2026 alussa ensisijaisesti sähköisiin viesteihin. Käytännössä moni tuttu viranomaisviesti tulee jatkossa sähköisenä Suomi.fi-postilaatikkoon.
Sähköisenä voi saada esimerkiksi Verohallinnon päätökset, äänioikeusilmoitukset, poliisien lähettämät huomautukset ja sakot sekä kuntien ja hyvinvointialueiden viestit, esimerkiksi ajanvarauskirjeet. Myös autoverosta tulee viesti sähköisesti.
Moni suomalainen on ottanut sähköiset viestit käyttöön jo aiemmin, kertoo Digi- ja väestötietoviraston erityisasiantuntija Mirva Gullman.
– Tällä hetkellä Suomessa on 2,3 miljoonaa henkilöä, jotka ovat jo ottaneet Suomi.fi-viestit käyttöön. Tiedämme, että meillä on vielä noin kaksi miljoonaa henkilöä, jotka käyttävät digitaalisia palveluita, mutta eivät digitaalisia viestejä, Gullman toteaa.
Suosittuja tapahtumia
Digi- ja väestötietoviraston asiantuntijat kiertävät parhaillaan eri puolilla Suomea kertomassa, mistä muutoksessa on kysymys. Tapahtumia on ollut jo muun muassa Tampereella, pääkaupunkiseudulla ja pohjalaismaakunnissa.
Tapahtumat ovat olleet erittäin suosittuja. Esimerkiksi tiistaina Vaasan pääkirjastolla järjestetyssä tilaisuudessa oli yli sata ihmistä.
Voittopuolisesti ikäihmisistä koostunut yleisö sai tietoa siitä, mitä viranomaispostin muuttuminen digitaaliseksi ensi vuoden aikana tarkoittaa.
Riitta Teirille digiasiointi on jo tuttua, ja hän on kokenut palvelun helpoksi käyttää.
– Kaikki on toiminut hyvin. Joitain verotukseen liittyviä asioita hoidan vielä paperilla, kertoo Teir.
Myös Raija Palmu on tottunut Suomi.fi:n käyttäjä. Mitään viranomaisten viestejä ei tule enää paperisena.
– Kaikki on Suomi.fi:ssä eivätkä ole paperit enää hukassa, tietää Palmu.
Säästöjä ja sujuvuutta muutoksella
Suomessa suuri osa väestöstä käyttää jo digitaalisia palveluita asioidessaan viranomaisten kanssa.
Muutoksella tavoitellaan sekä säästöjä että sujuvuutta.
– Asiointipaikkoja vähennetään koko ajan. Sekin kannustaa hoitamaan viranomaisasiat mielellään omalta kotisohvalta. Sillä on myös säästövaikutusta, kun jatkossa lähetetään vähemmän paperipostia. Nyt puhutaan kymmenistä miljoonista euroista per vuosi, Gullman kertoo.
Digipalveluiden käyttö ei ole pakollista, ja digitaalisista viesteistä voi myös luopua.
– Vaikka olisi ottanut digitaaliset viestit käyttöön, voi omalla ilmoituksellaan ilman perusteluita poistaa ne käytöstä ja siirtyä uudestaan paperipostin käyttöön, Gullman muistuttaa.