Harri Heliövaaralle ja Henry Pattenille turhauttava tappio finaali­turnauksessa – ”Voitimme jokaisen tilastollisen asian”

Harri Heliövaaralla ja Henry Pattenilla on Italian ATP-finaalissa nyt yksi voitto ja yksi tappio. Kaksikolla on jäljellä vielä yksi ottelu alkulohkossaan.

Henry Patten ja Harri Heliövaara tenniskentällä.
Henry Patten ja Harri Heliövaara (oik.) hävisivät ATP-finaaliturnauksen toisen ottelunsa. Kuva: Roberta Corradin/IPA Sport/ipa-agency.net/Shutterstock/All Over Press

Harri Heliövaara hävisi brittiparinsa Henry Pattenin kanssa Ison-Britannian Joe Salisburylle ja Neal Skupskille 6–7 (7–9), 6–3, 7–10 tenniksen ATP-finaaliturnauksessa Torinossa.

Heliövaara syötti läpi ottelun vakuuttavasti. Ensimmäisen erän katkaisupelissä Patten menetti oman syöttönsä ja Salisbury ja Skupski saivat kolme eräpalloa. Heliövaaran hienolla palautuksella pari nousi vielä tasoihin, mutta viides eräpallo oli liikaa.

Toisessa erässä Heliövaara iski Skupskin syöttäessä verkolta murron ja suomalais-brittiläinen pari rynni tämän jälkeen erävoittoon.

Ottelukatkaisupelissä nähtiin heti alkuun molempien murtopallot ja huimia taistelupalloja. Heliövaara menetti pallon omassa syötössään, britit karkasivat 8–7-johtoon ja saivat lopulta kaksi ottelupalloa. Britit ratkaisivat ottelun heti ensimmäisellä ottelupallolla, kun Pattenin syötönpalautus karkasi rajojen ulkopuolelle.

– Aika turhauttava ottelu. En sano, että pelasimme missään vaiheessa ihan meidän parasta peliämme, mutta pidettiin jokainen oma syöttövuoromme. Loppua kohti löytyi hyviä palautuksia, mutta emme saaneet oikein palkintoa missään vaiheessa, Heliövaara harmitteli.

– Vastustajatkin varmaan pitävät ensimmäistä erää jonkinlaisena ryöstönä. Murtopalloissa kävi vähän tuurikin tie-breakin lopussa parikin kertaa. Vähän pomppi sinne suuntaan, mutta se kuuluu lajiin.

”Vielä täysillä mukana taistelussa”

Heliövaaran mukaan kaksikko oli paremmin hereillä toisessa erässä, kolmannessa erässä taas vastustajat tekivät pari huippusuoritusta.

– Meille tuli yksi tai kaksi virhettä liikaa. Harmillinen matsi siinä mielessä, että voitimme enemmän pisteitä ja voitimme oikeastaan jokaisen tilastollisen asian. Sattumalta juuri ne pisteet, jotka piti voittaa, menivät sitten vastustajille.

Heliövaara ja Patten ovat voittaneet turnauksessa yhden ottelun ja hävinneet yhden. Heillä on John McEnroe -lohkossaan jäljellä vielä yksi ottelu elsalvadorilais-kroatialaisparia Marcelo Arévaloa ja Mate Pavićia vastaan. Ottelu pelataan perjantaina. Lohkon kaksi parasta etenee välieriin.

– Meidän varmaan kannattaa voittaa tuo kolmas matsi. Sitä lähdetään tavoittelemaan, Heliövaara totesi.

– Ei tämä nyt huonosti ole mennyt. Voitettiin ensimmäinen ottelu ja tässäkin olimme lähellä. Tällaisessa lohkomuotoisessa kisassa sitä häviää mieluummin kolmessa erässä kuin kahdessa erässä. Sekin on aina kotiinpäin. Kyllä tässä ollaan vielä täysillä mukana taistelussa. Se on enemmänkin itsestä kiinni perjantaina.

Heliövaaraa haastatteli Helen Scott-Smith.