Juha Paakkunainen rikastui 500 euron sijoituksella ja on nyt bitcoin-miljonääri, joka maksaa mielestään liian vähän veroja

Mikkeliläinen Juha Paakkunainen oli vajaa vuosikymmen sitten Suomen ensimmäisiä bitcoin-miljonäärejä. Viime vuonna hän myi kaikki virtuaali­valuuttansa ja sijoitti rahansa metsiin.

Kuvakollaasissa bitcoin kolikko ja talousmetsää.
Kuva: Janne Järvinen / Yle, Jaana Polamo / Yle

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Juha Paakkunainen, 35, nousi Etelä-Savon verolistan kakkospaikalle yli kolmen miljoonan euron tuloilla. Veroja hän maksoi yli miljoonan.

Paakkunainen ponnahtii täydellisestä tuntemattomuudesta julkisuuteen seitsemän vuotta sitten lähes kahden miljoonan euron tuloilla.

Tuolloin hän kertoi ostaneensa bitcoineja nuorena opiskelijana 500 eurolla ja myyneensä osan virtuaalivaluutoista.

Tällä kertaa Paakkunainen kertoo siirtäneensä sijoituksensa pois virtuaalivaluutasta. Viime vuonna hän myi bitcoinit ja hankki metsää.

– Rupesin yrittäjäksi ja teen hankintakauppoja omassa metsässä. Saa nähdä millainen sijoitus tämä tulee olemaan, Paakkunainen pohtii.

Lapsiperheen isä kertoo saaneensa bitcoineista viime vuonna viisi miljoonaa euroa, vaikka verotiedoissa näkyy vain kolme miljoonaa.

– Sain 40 prosentin hankintamenovähennyksen, kun olin omistanut bitcoinit yli kymmenen vuotta.

Paakkunainen hämmästelee pääomatulojen matalaa verotusta. Hankintameno-olettaman ansiosta hän maksoi viime vuonna tuloistaan veroja noin 20 prosenttia.

Ilman vähennystä veroja olisi mennyt miljoonan sijasta lähes 1,7 miljoonaa euroa.

– On väärin, että esimerkiksi vaimoni maksaa selvästi korkeampaa veroprosenttia, vaikka hän ei koskaan tienaa tällaisia summia. Pääomatuloja pitäisi verottaa enemmän.

Paakkunainen kertoo päätyneensä uuteen sijoituskohteeseen muun muassa perhetilanteensa vuoksi.

– Vuosien varrella on tullut lapsia, ja metsät ovat heidän kannaltaan varmaan vakaampi sijoituskohde kuin virtuaalivaluutta.