Al-Holin vankileirillä Syyriassa on noin kuuden tuhannen ulkomaalaisen seurassa yhä noin kymmenkunta suomalaista. He ovat äitejä lapsineen, ja suurin osa heistä on lapsia.
Ulkoministeriön konsulipäällikkö Jussi Tannerin mukaan ulkoministeriö edelleen pyrkii kotiuttamaan suomalaisäidit ja lapset Suomeen.
– Meillä on tehtävä kesken niin kauan kuin siellä on suomalaisia lapsia, Tanner sanoo Ylen aamussa.
Yhteensä Suomi on Tannerin mukaan kotiuttanut Koillis-Syyriasta 36 suomalaista, joista 26 on lapsia ja yhdeksän näiden lasten äitejä. Lisäksi on kotiutettu yksi aikuinen mies.
Tannerin mukaan Suomi kotiuttaisi al-Holista kaikki lapset, tarvittaessa äiteineen, jos äidit olisivat siihen halukkaita.
– Toisin kuin näiden 36:n osalta, meillä ei ole sellaista minkäänlaista toimivaa dialogia näiden lasten huoltajien kanssa. He kyllä tietävät, miten meihin saa yhteyden, jos heitä asia kiinnostaa, Tanner sanoo.
Tannerin mukaan lapsia ei voi noutaa väkisin, eikä erottaa heitä väkisin äideistään. Tilanne on ollut muuttumaton pitkään.
Olosuhteet leirillä ovat huonot
Tannerin mukaan leirillä olevien kiinniotto on tilanteen pitkittyessä laiton, ja ilman tietoa kiinniottojen perusteista tai kestoista se on kansainvälisen humanitaarisen oikeuden vastaista.
Tanner kertoo, että leirillä olosuhteet ovat vakiintuneet suojan ja ravinnon osalta, mutta ovat yhä heikot. Tannerin mukaan kaikki lapset ovat olleet vajaaravittuja jo pitkään ja lasten kohdalla esiintyy sairauksia ja lyhytkasvuisuutta.
– Leirin ulkomaalaisosassa ei ole myöskään minkäänlaista pääsyä systemaattiseen opetukseen tai kelvolliseen terveydenhoitoon, Tanner sanoo.
Tanner kuvaa leirin ulkomaalaisosan olosuhteita laitostuneeksi ja pakastuneeksi ilmapiiriksi, missä tulevaisuus on hyvin näköalaton.
Tanner sanoo odottavansa, että ennemmin tai myöhemmin leirin osalta tapahtuu muutos.
– Se saattaa purkautua hallitsemattomasti tai sitten Syyrian väliaikaishallinnon myötä se vaihtaa omistajaa ja tilanne saattaa muuttua täysin aika nopeastikin, Tanner sanoo.
Aikuinen mies palautettiin kaikessa hiljaisuudessa viime vuonna
Uusi Suomi kertoi lokakuun lopussa, että suomalainen aikuinen mies kotiutettiin viime vuonna liittyen al-Holin pakolaisleirin tapaukseen.
– Se on viimeinen operatiivinen vaihe, joka meillä on al-Holiin liittyen ollut, Tanner totesi Uudelle Suomelle.
Kyseessä oli alaikäisenä alueelle viety lapsi, joka oli viettänyt yli kuusi vuotta nuorille pojille tarkoitetussa pidätyskeskuksessa ja täytti sinä aikana 18 vuotta. Kyse on todennäköisesti samasta henkilöstä, josta Yle on kirjoittanut aiemmin.
Al-Holin leiriltä palautettavista lapsista ja näiden äideistä tuli suuri poliittinen kiistakapula edellisen hallituksen aikana.
Silloin osa nykyisistä hallituspuolueista oppositiossa ollessaan teki välikysymyksen suomalaislasten ja heidän äitiensä palautuksista.
Äänekkäimmin palautuksia vastusti tuolloin oppositiossa ollut perussuomalaiset, ja tulehtunut poliittinen tilanne kärjistyi jopa poliitikkojen alatyyliseen väittelyyn, kertoi Helsingin sanomat.
Nyt aikuisen miehen paluusta Suomeen on kerrottu esimerkiksi Ylen jutussa vuoden 2024 toukokuussa.
Korjattu 18.11. kello 16.15: Jutun lopussa luki alun perin ”Nyt aikuisen miehen viimevuotista palauttamista ei ole kerrottu julkisuuteen ennen tämän vuoden lokakuuta”. Tämä ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi Yle on kertonut miehen paluusta toukokuun alussa vuonna 2024 tässä artikkelissa:
21.11.2025 kello 16.19 muokattu sekä otsikkoa että ingressiä, niin että ilmaisu äidit eivät ole halunneet tehdä yhteistyötä on muutettu muotoon äidit eivät ole tehneet yhteistyötä.