Perustuslakivaliokunta vaatii muutoksia apteekkitoimintaa koskevaan lakiesitykseen

Valiokunnan mukaan esitys voi johtaa siihen, että useiden apteekkien toiminta muuttuu tappiolliseksi.

  • STT

Eduskunnan perustuslakivaliokunta vaatii muutoksia hallituksen apteekkitalouden uudistusta koskevaan lakiesitykseen.

Perustuslakivaliokunta edellyttää, että sosiaali- ja terveysvaliokunnan on muutettava apteekkitoimintaa koskevaa lainsäädäntöä siten, että se tuottaa mahdollisuudet kannattavan liiketoiminnan harjoittamiseen myös niille apteekeille, joille nyt ehdotettu sääntely merkitsisi toiminnan muuttumista kannattamattomaksi.

Tämä on valiokunnan mukaan edellytyksenä sille, että lakiehdotukset voidaan käsitellä tavallisen lain säätämisjärjestyksessä.

Perustuslakivaliokunnan mielestä hallituksen esitys on valtiosääntöoikeudellisesti ongelmallinen omaisuudensuojan ja elinkeinovapauden kannalta, sillä ehdotetut muutokset voivat johtaa siihen, että apteekkitoiminta muodostuu sitä harjoittaville taloudellisesti kannattamattomaksi ja useiden apteekkien osalta selvästi tappiolliseksi.