Nyt on Helsingissäkin ensilumi – lumi- räntä- ja vesisateet huonontavat ajokeliä

Lumipeite ei kuitenkaan jää pysyväksi, vaan sulaa luultavasti tämän päivän aikana, sanoo Ylen meteorologi Elias Paakkanen.

Luminen katu asuinalueella.
Länsi-Pakilan kaduilla oli torstaina aamulla lunta. Kuva: Emmi Korhonen / Lehtikuva

Helsingissä herättiin tänään talviseen tunnelmaan, sillä yön aikana on satanut lunta lähes koko kaupungissa.

Ilmatieteen laitoksen Kumpulan mittauspisteellä oli aamukahdeksalta kaksi senttiä lunta, joten ensilumi on virallisesti täällä. Etelämpänä sijaitsevassa Kaisaniemessä lumensyvyys on tosin nolla.

– Ihan rantaviiva Helsingissä voi olla sula, arvioi Ylen meteorologi Elias Paakkanen.

Lumipeite ei kuitenkaan jää pysyväksi, vaan sulaa luultavasti tämän päivän aikana, mutta uutta voi tulla jo huomenna, Paakkanen sanoo.

Lähipäivien sää pääkaupunkiseudulla on vaihtelevaa.

– Vettä, räntää ja lunta, ajokeli on välillä huono ja välillä parempi. Talvisempaan suuntaan ollaan kuitenkin menossa, vaikka välillä on lauhempaakin.

Ilmatieteen laitos varoittaa huonosta ajokelistä lumisateen takia. Vaikka täällä sade olisikin vettä, tienpinnalla voi olla sohjoa, Paakkanen varoittaa.

Metsä on saanut kevyen lumipeitteen.
Metsä oli saanut kevyen lumipeitteen torstaiaamuna myös Espoon Suvelassa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva