Pieni on kaunista tänä jouluna Teuvalla Etelä-Pohjanmaalla. Parikymmentä alamittaista kuusta on saanut tällä viikolla yllensä koristeet.
Teuvan joulukuusipuistossa pääsevät loistamaan ne hakkuutähteet, joita kunnan metsistä ja tienvarsilta on metsänhoitotöiden ohessa löytynyt. Nämä ovat siis kuusia, jotka olisivat muuten vain jätettä.
Puiston kuuset eivät ole ehkä niitä suurimpia ja kauneimpia, mutta Teuvan kulttuuriohjaaja Jaana Kokkisen mukaan ne ovat tehtäväänsä juuri sopivia.
– Nämä ovat tosi pieniä siksi, että kaikki ylettyisivät koristelemaan ne ilman apuvälineitä.
Tänäkin vuonna joulukuusia ovat koristelleet päiväkodin ja aamu- sekä iltapäivätoiminnan lapset, yritykset, yhdistykset ja urheiluseurat. Teuvan kunta tarjoaa sähköt, mutta koristeet, kynttilät ja valot jokainen tuo itse.
Ohjeena koristeluun oli, että kuusi voi olla perinteinen, värikäs, valoisa tai kantaaottava.
Viimeiset koristeet löysivät tiensä kuuseen vielä perjantaina. Kuuset valaistiin juhlallisesti illalla Teuvan kunnan joulunavauksen yhteydessä.
Sydämistä tuli palloja
Päiväkoti Pikkusyreenin väki oli koristelupuuhissa hyvissä ajoin jo keskiviikkona, kun puiden oksilla oli vielä puhdas ja takertuva lumikerros.
Pikkupakkanen ja paksut talvikintaat tekivät koristeiden ripustamisesta jäykkää ja vaikeaa, mutta aikuiset auttoivat, kertoi 5-vuotias Siru Koski.
Hän oli ripustanut puuhun sydämen, josta ei värejä puuttunut.
– Sinistä, vaaleanpunaista, mustaa, punaista, violettia ja pinkkiä!
Taikapilvi-ryhmän lapset olivat paikalla opettajiensa Marjut Penttisen johdolla.
– Tämä on lapsista oikeasti tosi kivaa. Käymme samalla joulun perinteitä läpi, kuten mikä on joulukuusi ja mitä sinne korkealle laitetaan.
Penttisen mukaan tarkoitus oli askarrella maanläheisesti sydämiä puuhelmistä.
– Ehkä ne vähän muotoutuivat palloiksi tässä matkalla, hän sanoo ja nauraa.
Idea tuli Komsin kylältä
Joulukuusipuisto on viisi vuotta vanha keksintö, joka syntyi alun perin Teuvan Komsin kylässä, kun kyläseuralaiset kaipasivat piristystä synkeisiin koronavuosiin.
Idea varioitiin pääkaupungista, Kansallismuseon joulupuista, kertoo kyläseuran puheenjohtaja Päivi Tuisku. Vastoin kaikkia odotuksia kuusipuistosta tulikin perinne.
Ensimmäisenä vuonna kyläseura ja kunta pystyttivät kuusipuiston yhdessä, sittemmin kunta ja yrittäjät ovat vastanneet järjestelyistä.
Kotikutoisuudestaan huolimatta Teuvan kuusipuiston valot saavat Päivi Tuiskun joka vuosi joulumielelle.
– Se on ilon tuoja. Pimeimpään aikaan se tuo valonpilkahduksen Teuvan keskustaan. Melkein joka päivä siitä pitää ajaa ohi ja ihailla.
Joulukuusipuiston avaus on jo useamman vuoden ajan ajoitettu joulunavauksen yhteyteen. Puheiden ja ohjelmanumeroiden jälkeen seuraa illan huippuhetki eli kuusenvalojen sytytys.
Komsin kyläseuralla on puistossa aina oma kuusi. Tänä vuonna sen teemana on ”Palveluja Komsin kylältä”.
Tarkkasilmäinen löytää oksilta kampoja, maitohinkkejä ja lehmiä, mutta myös paikallisen pajan ”syrpyskopasta” eli sivuun heitetyistä materiaaleista hyödynnettyjä koristeita.
– Ei sieltä mitään syrpyskoppaa tullut, vaan komeita tähtiä ja kuita. Ne roikkuvat puussa jo valmiina, Tuisku kiittelee.