Kittilän Sirkasta, Levin kupeesta pohjoiseen kohti Pallasta ja Hettaa lähtee maisemiltaan kaunis Ounasjoen vartta myötäilevä tie.
Kauniiksi ei voi kuitenkaan sanoa 47 kilometrin mittaista soratietä Könkään kylästä Raattamaan, jonka Tepasto–Raattama-väli (maantie 9562) on äänestetty tämän vuoden Suomen surkeimmaksi kylätieksi.
Palkinto luovutetaan perjantaina paikallisille kyläjuhlassa, mutta tieosuuden korjausta joudutaan yhä odottamaan.
Tieyhdistyksen ja Suomen kylien järjestämässä kuvakilpailussa surkeimmaksi tiereitiksi valittu Tepaston ja Raattaman välinen 30 kilometrin pituinen pätkä on paikallisille jatkuva murhe.
Tien varrella sijaitsevassa Kurkkion kylässä asuva Anja Keskitalo lähetti kilpailuun kuvan keväiseltä kelirikkoajalta, jolloin autot jäivät kiinni savivelliin ja hinausautoja tarvittiin apuun.
– Kyllähän se tie on ihan savivelliä keväällä, ja ely-keskuksesta vain sanottiin, että välttäkää tiellä liikkumista, Keskitalo kertoo.
Hänen mukaansa tie on paikoin niin lässähtänyt, että ojat ovat korkeammalla kuin itse tie.
Aikoinaan tietä on rakennettu siten, että ojista kaivetut maat on laitettu tien pohjaksi. Nyt kun sorapeite on kulunut pois, tiestä puskee läpi kantoja ja kiviä.
Tien huono kunto hankaloittaa arkea ympäri vuoden. Talvipakkasilla se on erittäin kuoppainen. Keskitalon mukaan autot hajoavat ja renkaita menee rikki.
Pahimmillaan Keskitaloilla on hajonnut kelirikkoaikana jopa kahdeksan rengasta.
Kesitalon mukaan kevään ja syksyn kelirikkoaikoina jopa kunnossapitoautot ovat jääneet jumiin tielle.
Matkailijat yllättyvät tien kunnosta
Matkailuyrittäjä Heli Alatalo Soma Adventuresista vie pieniä ryhmiä Lompolon kylään elämysretkille. Levin lomakylästä lähdetään kohti erämaajärven rantamökkiä, ja ajomatka kulkee Köngäs–Tepasto-tien kautta.
– Turistit ihailevat Lapin laadukkaita teitä, mutta yllätys on suuri, kun lähdetään Leviltä ulospäin. Kolina ja pauke hämmästyttävät. Asiakkaat eivät meinaa uskoa, että Lapissa on näin huonoja teitä, Alatalo kertoo.
Auton kolina on niin kovaa, että keskustelu asiakkaiden kanssa ei onnistu ilman kaiutinsysteemiä.
– Minä sanon aina, että laittakaa turvavyöt kiinni, tämä on tämmöistä täällä Lapissa. Täällä täytyy olla laadukas auto, muuten ei uskaltaisi lähteä ollenkaan – vetoniveliä ja renkaita menee, Alatalo sanoo.
Ely-keskus: Peruskorjaus olisi tarpeen
Syntymästään saakka alueella asuneen Anja Keskitalon mukaan Köngäs-Tepasto on rakennettu sodan jälkeen hevosvoimin. Suomen surkeimmaksi kylätieksi kuvakilpailussa äänestetty Tepasto–Raattama-osuus taas on tehty 1970-luvulla.
Lapin ely-keskuksen ylijohtaja, liikenteestä ja infrastruktuurista vastaava Jaakko Ylinampa kertoo, etteivät tieosuuden pohjarakenteet vastaa nykyajan liikenteen vaatimuksia.
– Tie pitäisi peruskorjata ihan rakenteista asti, melkein kuin rakennettaisiin uusi tie samalle paikalle, Ylinampa sanoo.
Ylinampan mukaan tie on rakennettu nykyistä kevyemmille ajoneuvoille ja pienemmille liikennemäärille. Raskas liikenne jauhaa tiestä kivennäistä ja heikentää kantavuutta.
Viime vuosina puukuljetukset ja matkailu ovat lisääntyneet alueella, mikä lisää tien kulumista entisestään.
Peruskorjausrahoitusta alemmalle tieverkolle ei Ylinampan mukaan ole saatu aikoihin. Hän arvioi, ettei kunnan osallistuminenkaan kuluihin ole todennäköistä suuren kustannuksen vuoksi.
Tulevaisuudessa tien kunnostukseen voisi kenties hakea EU-rahoitusta sotilaallisen liikkuvuuden ohjelmien kautta.
Palkinto luovutetaan perjantaina kyläjuhlassa
Perjantaina paikallisen kotitalousseuran järjestämässä kyläjuhlassa jaetaan virallinen palkinto surkeimmasta kylätiestä. Paikalle saapuvat niin paikalliset kuin tie- ja kyläyhdistyksen edustajat. Myös elyn Jaakko Ylinampa saapuu paikalle.
Keskitalon mukaan kyläläisillä on yhä toive paremmasta tiestä.
– Kylissä asuu paljon lapsiperheitä ja työssäkäyviä. Turvallisuuden kannalta tie pitäisi saada kuntoon, Keskitalo sanoo.
Lapin ely-keskuksessa asia on Ylinampan mukaan otettu vakavasti, mutta korjaustoimien aikataulusta ei voi antaa lupauksia.