Tiede- ja kulttuuriministeri Mari-Leena Talvitie on myöntänyt Lapsenpäivä-palkinnon Oulun kansainväliselle lasten- ja nuortenelokuvien festivaalille.
Palkinto myönnetään taideharrastuksen ja -kasvatuksen edistämiseksi tehdystä työstä tai saavutuksesta.
Festivaalin katsojamäärä on noussut vuosi vuodelta ja oli viime vuonna yli 170 000.
Festivaalin pääkohderyhmä on lapset.
Esitykset, joita on lähes 60 elokuvateatteri Studiossa ja Kulttuuritalo Valveella, ovat maksuttomia tai niihin on pieni pääsymaksu. Lisäksi festivaali tarjoaa online-näytöksiä päiväkodeille ja kouluille koko Suomessa.
Palkintoperusteluissa todettiin, että festivaali rikastuttaa suomalaista ja kansainvälistä elokuvatarjontaa lapsille ja nuorille sekä inspiroi heitä elokuvien maailmaan.
– Tämä on Oulun lasten- ja nuortenelokuvien festivaalille suuri ilon päivä ja tunnustus festivaalin lastenelokuvakulttuurin ja elokuvakasvatuksen eteen tekemälle työlle. Palkinnon merkitys on erityinen, sen kautta välittyy minkälaista maailmaa haluamme rakentaa tuleville sukupolville, kertoo festivaalijohtaja Mika Anttolainen tiedotteessa.
Palkinnon sai myös joensuulainen RanKids ry. Yhdistys järjestää maksuttomia teatteriharrastusryhmiä lapsille ja nuorille Joensuussa.
Palkinnon arvo on 9 000 euroa.
44. Oulun kansainvälinen lasten- ja nuortenelokuvien festivaali on parhaillaan meneillään, ja se kestää sunnuntaihin.