Keski-Pohjanmaan keskussairaalassa asioivat ovat oppineet nopeasti maksulliseen pysäköintiin, jos mittarina käytetään pysäköintivirhemaksujen määrää.
Lappuja on kirjoitettu hyvin vähän suhteessa autojen määrään.
– Vähemmällä on päästy kuin aluksi vähän kauhunsekaisin tuntein odotimme, sanoo johtava pysäköinnintarkastaja Päivi Parpala.
Pysäköinti muuttui maksulliseksi marraskuun alussa.
Kahden ensimmäisen viikon ajan tarkastajat jakoivat vain huomautuksia ja niitäkin vain vähän. Maksamattomuuden vuoksi huomautuksia kirjoitettiin 109.
Kahden seuraavan viikon aikana virhemaksuja on kirjoitettu 60. Se on Parpalan mukaan hyvin pieni määrä, kun paikkoja on yli 1 000 ja ne ovat aktiivisessa käytössä.
Hänen mukaansa valtaosa pysäköinnistä maksetaan sovelluksen kautta. Sitä selittää Parpalan arvion mukaan henkilökunnan määrä.
Hän suosittelee Soiten tavoin sovelluksen lataamista. Sen avulla maksaa vain ajasta, jonka auto on parkissa, ja aikaa on myös helppo jatkaa.
Ongelmia syntynyt Mariankadulle
Parkkipaikkojen muuttuminen maksullisiksi on synnyttänyt lieveilmiön: autoja pysäköidään Mariankadun varrelle niin, että bussit eivät aina pääse pysäkille, ja liikenne kiinteistöjen pihoille tukkeutuu.
Erityisesti ongelma korostuu terveyskeskuksen kohdalla.
Mariankadulla väärin pysäköidyille autoille on kirjoitettu parissa viikossa yli 30 virhemaksua.
Ikäihmiset olivat huolissaan
Eläkeliiton Keski-Pohjanmaan piiri otti pysäköintiin kantaa marraskuun lopulla.
Pysäköinnin muuttuminen maksulliseksi oli herättänyt jäsenistössä laajaa huolta. Liitto toivoi pysäköintikäytäntöjen uudelleen arviointia sekä selkeitä ratkaisuja erityisesti ikäihmisille.
Piirin toiminnanjohtajan Taina Alangon mukaan todelliset ongelmat parkkipaikoilla ovat kuitenkin olleet pienempiä kuin etukäteen noussut huoli.
– Aina uusi herättää epätietoisuutta. Kyllä parkkeeraus varmasti sujuvoituu, koska ihmisillä on paljon älykännyköitä käytössä, kortilla voi maksaa ja kolikoitakin vielä löytyy.