Suomi värjäytyy oranssiksi reilun parin viikon ajaksi.
YK:n naisjärjestön UN Womenin maailmanlaajuinen oranssit päivät -kampanja alkaa tänään tiistaina kansainvälisenä naisiin kohdistuvan väkivallan vastaisena päivänä. Kampanja loppuu ihmisoikeuksien päivänä 10.12.
Kampanjan aikana monet tunnetut maamerkit valaistaan oranssilla. Näin halutaan lisätä tietoisuutta naisiin kohdistuvasta väkivallasta.
Kampanja on Suomessa tiettävästi aiempaa laajempi.
Tiistai-iltapäivänä UN Womenin listalle oli ilmoitettu 151 valaistua kohdetta 59:llä eri paikkakunnalla. Valaistuja maamerkkejä ja muita kohteita löytyy aina etelän Helsingistä pohjoisen Pelkosenniemelle saakka.
Viime vuonna valaistuja kohteita oli 120 kaikkiaan 45 paikkakunnalla.
Myös maailmalla merkittäviä rakennuksia valaistaan oranssiksi naisiin kohdistuvan väkivallan esiin tuomiseksi.
Muun muassa New Yorkin Empire State Building ja Egyptin pyramidit ovat oranssilla valaistuksellaan keränneet mittavaa huomiota.
Innes-Stubb: Suomi vaarallinen maa naisille
Oranssien päivien Suomen-kampanjan suojelijana toimii tasavallan presidentin puoliso Suzanne Innes-Stubb.
Innes-Stubb ja YK:n nuorisolähettiläs Adina Nivukoski tuovat yhteisessä kirjoituksessaan esiin, miten Suomi on Euroopan vaarallisimpia maita naisille.
Euroopan unionin perusoikeusviraston tutkimuksen mukaan yli 57 prosenttia suomalaisista naisista on kokenut fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa 15 ikävuoden jälkeen.
Vuonna 2024 tehdyssä tutkimuksessa naisiin kohdistuva väkivalta oli Suomessa yleisempää kuin missään muussa EU-maassa, Innes-Stubb ja Nivukoski toteavat kirjoituksessaan.
Maailmanlaajuisesti viime vuonna 50 000 naista tai tyttöä sai surmansa kumppanin tai perheenjäsenen käden kautta. Toisin sanoen kumppani tai perheenjäsen surmasi naisen tai tytön joka kymmenes minuutti.
UN Womenin tuoreen raportin mukaan 60 prosentissa tapauksista, joissa nainen surmattiin tahallisesti, tekijänä oli kumppani tai perheenjäsen. Vastaava luku miesten henkirikoksissa oli 11 prosenttia.
Yle kävi kuvaamassa Suomen kaupunkeja, joissa maamerkkejä on valaistu oranssiksi osana kampanjaa.