Uuden Itä-Suomen elinvoimakeskuksen johtaja on valittu.
Valtioneuvosto on nimittänyt ylijohtajaksi liperiläisen Ari Niirasen, joka toimii nyt ylijohtajana Pohjois-Karjalan ely-keskuksessa.
Kymmenen elinvoimakeskusta aloittaa toimintansa vuodenvaihteessa. Itä-Suomen keskukseen siirtyy suurin osa Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon ely-keskusten tehtävistä.
Elinvoimakeskukset ovat valtion aluehallinnon viranomaisia, jotka kuuluvat työ- ja elinkeinoministeriön hallinnon alaan. Ne hoitavat jatkossa muun muassa elinkeinoihin, maaseutuun, liikenteeseen, ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.
Ylijohtajana Niiranen vastaa, että uusi virasto saavuttaa tulostavoitteensa.
– Itäisen Suomen tilanne ja menestyminen tulevaisuudessa edellyttää entistä enemmän maakuntarajat ylittävää toimintaa, Ari Niiranen sanoo.
Niirasen mukaan Itä-Suomen elinvoimakeskus tarjoaa erinomaiset edellytykset yhteistyölle ja kestävälle kasvulle, yhdessä lukuisten kumppaneiden kanssa.
Ylijohtajan uusi pesti on viisivuotinen ja kestää vuoden 2030 loppuun saakka.
Itä-Suomen elinvoimakeskuksella on päätoimipaikka Kuopiossa ja toimipaikat Joensuussa ja Mikkelissä. Työntekijöitä on yhteensä noin 260.
Ympäristön lupa- ja valvontatehtävät siirtyvät perustettavaan Lupa- ja valvontavirastoon ja julkisen henkilöliikenteen tehtävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.