Uudelle Itä-Suomen elinvoima­keskukselle on valittu ensimmäinen johtaja

Ari Niirasesta tulee ensimmäinen ylijohtaja uuteen Itä-Suomen elinvoima­keskukseen. Kolmen maakunnan yhteinen virasto aloittaa vuoden­vaihteessa. Niirasen pesti on viisi­vuotinen.

Keski-ikäinen mies tumma puku päällä ja kravatti kaulassa katsoo kameraan päin.
Ari Niiranen on nykyisin Pohjois-Karjalan ely-keskuksen ylijohtaja. Kuva: Pohjois-Karjalan ely-keskus

Uuden Itä-Suomen elinvoimakeskuksen johtaja on valittu.

Valtioneuvosto on nimittänyt ylijohtajaksi liperiläisen Ari Niirasen, joka toimii nyt ylijohtajana Pohjois-Karjalan ely-keskuksessa.

Kymmenen elinvoimakeskusta aloittaa toimintansa vuodenvaihteessa. Itä-Suomen keskukseen siirtyy suurin osa Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon ja Pohjois-Savon ely-keskusten tehtävistä.

Elinvoimakeskukset ovat valtion aluehallinnon viranomaisia, jotka kuuluvat työ- ja elinkeinoministeriön hallinnon alaan. Ne hoitavat jatkossa muun muassa elinkeinoihin, maaseutuun, liikenteeseen, ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.

Ylijohtajana Niiranen vastaa, että uusi virasto saavuttaa tulostavoitteensa.

Itäisen Suomen tilanne ja menestyminen tulevaisuudessa edellyttää entistä enemmän maakuntarajat ylittävää toimintaa, Ari Niiranen sanoo.

Niirasen mukaan Itä-Suomen elinvoimakeskus tarjoaa erinomaiset edellytykset yhteistyölle ja kestävälle kasvulle, yhdessä lukuisten kumppaneiden kanssa.

Ylijohtajan uusi pesti on viisivuotinen ja kestää vuoden 2030 loppuun saakka.

Itä-Suomen elinvoimakeskuksella on päätoimipaikka Kuopiossa ja toimipaikat Joensuussa ja Mikkelissä. Työntekijöitä on yhteensä noin 260.

Ympäristön lupa- ja valvontatehtävät siirtyvät perustettavaan Lupa- ja valvontavirastoon ja julkisen henkilöliikenteen tehtävät Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin.