Suomen Jääkiekkoilijat ry:n eli pelaajayhdistyksen puheenjohtajan Teemu Ramstedtin on hankala nähdä, miten suomalaisen jääkiekon sarjauudistuksen siirtymäkausi voidaan pelata.
SM-liigaseurat tekivät torstai-iltana päätöksen, että kaudesta 2027–28 alkaen SM-liigan alla pelaa kaksi sarjatasoa, joissa ylemmässä sarjassa on 14 ja alemmassa 10 joukkuetta. Ennen tätä on tarkoitus pelata siirtymäkausi 2026–27, jossa nykyisten 16 SM-liigajoukkueen lisäksi mukana voisi olla Mestiksen viime ja tämän kauden mestarit. Enimmillään siis 18 joukkuetta taistelisi 14 paikasta uuteen sarjaan.
Ylen aamussa vieraillut Ramstedt sanoo, että urheilullisesti tasapuolisen sarjan tekeminen 18 joukkueella on hyvin hankalaa ilman pelimäärien kasvattamista.
– Paine on ollut enemmänkin siihen, että pelimäärää pitäisi saada alaspäin, koska muualla Euroopassa pelataan vähemmän, Ramstedt huomauttaa.
Nykyisin SM-liigan runkosarjassa pelataan 60 kierrosta. Nelinkertainen sarja 18 joukkueella tarkoittaisi 68 kierrosta.
Ramstedt sanoo odottavansa, että asiaa aletaan nyt perata SM-liigan kanssa läpi. Nykyisellä pelaajasopimuksella kasvatetun sarjan pelaaminen ei ole mahdollista.
Paraneeko kumpikaan taso?
Päätökseen tulonjakomallien uudistamisesta pelaajayhdistys on tyytyväinen. Jatkossa jokainen seura saa pitää jo siirtymäkaudesta 2026–27 alkaen omat lipputulonsa pudotuspeleissä. SM-liiga perii seuroilta kulukorvauksia pudotuspelien järjestämisestä.
– Se on itse asiassa ollut myös meidän asiantuntijanäkemyksemme, että tämä pitäisi muuttaa. Tämä tähän asti ollut nykymalli ei itse asiassa ole edes laillinen, Ramstedt sanoo.
14+10-mallista Ramstedt on epäileväinen. Hän näkee, että uudistuksen tarkoituksena on ollut lisätä kilpailullisuutta ja tehdä sarjoista aidosti avoimia ja laillisia.
– Tämä on semmoinen kompromissiratkaisu, jolla ei saada merkittävästi ylempää eikä toisaalta myöskään alempaa tasoa parannettua. Aikaisemmin puhuttu 12+10 tai jopa 10+10 olisi ollut parempi ratkaisu kokonaisuuden kannalta.
Ramstedt arvioi, että nyt tehtyjen päätösten taustalla on pitkälti osakkaiden eli seurojen valtataistelu. Äänet saattavat jakautua muutaman vuoden päästä eri tavalla, jos uusia osakkaiden omistajia tulee sisään.
Joukkuemääriä on myös tarkoitus tarkastella uudelleen muutaman vuoden kuluttua.
– Jos esimerkiksi 2–3 vuoden päästä pitää tehdä uudet äänestykset, niin onko tämä sama show sen jälkeen uudelleen edessä? Ramstedt kysyy.
Katso koko Ylen aamun keskustelu: