Työntekijöiden vaikeat työolot pitkittyvät Keski-Pohjanmaan liitossa – Avi vaatii kattavampia selvityksiä kuormituksesta

Aluehallinto­virastolta tuli viime viikolla jo toinen kehotus työolojen korjaamiseksi. Asia on hoidettava kuntoon tammikuun loppuun mennessä.

Keski-Pohjanmaan liiton ovi ja nimikyltti sen yläpuolella.
Kuva: Niina Koskela / Yle

Keski-Pohjanmaan liitossa työntekijöiden vaikeat työolot pitkittyvät.

Aluehallintoviraston työsuojelu pitää liiton teettämää työpaikkaselvitystä puutteellisena.

Siinä ei ole arvioitu riittävän kattavasti, miten jatkuva kuormittuminen työstä ja esimerkiksi johtamisesta vaikuttaa terveyteen ja työkykyyn, ja mitä terveysvaaroja tai haittoja siitä voi seurata.

Tämä selviää avin viime viikolla antamasta työtarkastuskertomuksesta.

Huonosta työilmapiiristä kärsivä liitto sai avilta jo kesäkuussa kehotuksen hoitaa kuormittavat työolot kuntoon. Vieläkään korjaustoimissa ei ole täysin onnistuttu.

Nyt avi antoi jo toisen kehotuksen työoloista.

Työpaikkaselvityksen toteutti työterveyshuolto. Työnantajan vastuulla on kuitenkin valvoa, että selvitys on riittävän kattava, huomauttaa avi.

Myöskään liiton työnantajan roolissa oleva maakuntahallitus ei lokakuussa tyytynyt työterveyden esittämiin toimiin, vaan suunnittelee lisäkeinoja henkilöstön työhyvinvoinnin parantamiseksi.

Jatkotoimet selviävät myöhemmin

Puutteet on hoidettava kuntoon tammikuun loppuun mennessä.

Selvitys on tehtävä niin, että työterveyshuolto voi antaa myös toimenpide-ehdotuksia työantajalle, vaatii työsuojeluviranomainen.

Kun avi saa täydennetyn selvityksen, se arvioi jatkotoimia. Työsuojeluviranomainen voi tehdä liittoon uuden seurakuntatarkastuksen tai kuitata selvityksen riittäväksi.

Työterveyshuollon syksyllä tekemän työpaikkaselvityksen tulos oli karu: työntekijöiden terveydellisen riskin arvioitiin olevan sietämätön. Selvityksen mukaan työyhteisössä esiintyy epäluottamusta ja psykologista turvattomuutta.

Syytösten keskiössä on ollut maakuntajohtaja Jyrki Kaiponen ja hänen johtamistyylinsä.

Liiton johtamisongelmat tulivat julkisuuteen vuoden alusta, kun tarkastuslautakunnan arviointikertomus paljasti maakuntajohtajan toiminnassa vakavia puutteita.