Viime vuosina sijoittajalla on mennyt vahvasti, jos salkusta on löytynyt runsaasti yhdysvaltalaisia osakkeita. Vuodesta toiseen ne ovat tuoneet sijoittajille suurimpia tuottoja.
Yhdysvaltalaisosakkeet ovat nousseet vauhdilla tänäkin vuonna, mutta voittaja löytyy tällä kertaa lähempää.
Kotimainen Helsingin pörssi on nimittäin yltänyt vielä Yhdysvaltain pörssejäkin kovempaan kasvuun. Osinkotuotot sisältävä Helsingin pörssin tuottoindeksi on kasvanut vuoden alusta jo 34,6 prosenttia.
Vertailuksi: Maailman tunnetuin pörssi-indeksi eli Yhdysvaltain suurimpia yhtiöitä seuraava S&P-500 on tuonut osinkoineen ”vain” 19,6 prosentin tuotot.
Jopa juhlittujen teknologiayhtiöiden, kuten Applen, Amazonin ja Nvidian täyttämä Nasdaq-pörssi jää kokonaistuotoissa tänä vuonna selvästi Helsingin taakse:
Kaikista maailman pörsseistä Helsingin edelle on 2025 yltänyt vain esimerkiksi Israelin ja Etelä-Korean pörssit sekä ani harva muu.
Kysyimme asiantuntijoilta, mikä kiidätti Helsingin pörssin näin suureen nousuun ja mitä ensi vuosi sijoittajille lupaa.
1. Tulokset vahvistuvat, teollisuus vetää
Suomalaisten pörssiyhtiöiden tulokset ja näkymät ovat tänä vuonna viimein nousussa, sanoo OP-ryhmän päästrategi Lippo Suominen. Se on saanut osakekurssit nousuun.
– Suomalaisilla yrityksillä yksinkertaisesti menee paremmin.
Osakekurssit ovat toistaiseksi nousseet ennen kaikkea parantuneiden odotusten vuoksi. Monien yhtiöiden tulokset eivät ole vielä ehtineet parantua merkittävästi tänä vuonna, mutta täyttyneet tilauskirjat ja talouskasvun elpyminen lupaavat nousevaa kehitystä, toteaa Nordean päästrategi Antti Saari.
– Helsingissä [osakkeisiin] on hinnoiteltu Euroopan orastavaa elpymistä ja paranevaa talouskasvua.
Euroopan taloudessa vauhti on kiihtymässä etenkin siksi, että Saksa päätti valtavien puolustus- ja infrastruktuuri-investointien käynnistämisestä. Saksa on vuodesta toiseen ollut Suomen tärkeimpiä vientimaita.
– Saksan elvytyspaketti, joka tulee olemaan massiivinen elvytyspaketti, on näkynyt Suomessakin nimenomaan teollisuuspuolella, OP:n Suominen sanoo.
2. Lukuisilla yhtiöillä menee vahvasti
Yhdysvaltalaisten osakkeiden kasvu on viime vuodet nojannut hyvin vahvasti kouralliseen tähtiyhtiöitä, kuten Nvidiaan, Amazoniin, Appleen ja Teslaan.
Pörssin suuntaa ohjaavat Suomessakin pitkälti suurimmat yhtiöt, mutta tänä vuonna Helsingin pörssin nousu ei ole painottunut Yhdysvaltain tapaan yhtä voimakkaasti muutamaan kärjen yhtiöön.
Sen sijaan kuluvan vuoden voimakkaan nousun takana on Antti Saaren mukaan osin se, että nousussa on nyt ollut suuri osa Helsingin pörssin suurista yhtiöistä.
– Jos katsotaan 25 suurinta yhtiötä, olisikohan niistä jo 15 noussut tänä vuonna enemmän kuin 20 prosenttia.
Suuri kurssinousu on nähty esimerkiksi Wärtsilän, Nordean, Nesteen ja Konecranesin osakkeissa. Joulukuun lopulla ne olivat kaikki yli 50 prosentin nousussa vuoden alusta katsoen.
3. Alhaalta on helppo nousta
Kuluvan vuoden vahvoilla luvuilla on hieman synkkä varjo aiemmista vuosista.
– Meillä on kolme erittäin huonoa vuotta takana eli kolme vuotta on oltu pakkasella. Osittain tämä on kiriä siitä, Lippo Suominen toteaa.
Surkeiden vuosien jälkeen yksittäisen vuoden nousulukema on siis helpommin korkea.
Pandemiavuosina pörssi nousi vauhdilla, mutta vuonna 2022 se painui lähes 13 prosenttia miinukselle, kun Venäjä hyökkäsi Ukrainaa, inflaatio laukkasi ja keskuspankit nostivat korkoja. 2023 ja 2024 pörssi oli juuri ja juuri nollan huonommalla puolella.
Helsingin pörssille on ylipäänsä tyypillistä, että se nousee ja laskee talouskehityksen mukana monia muita pörssejä äkimmin.
Se johtuu Helsingin pörssin suhdanneherkkyydestä. Taustalla on se, että Helsinki on painottunut teollisuusyhtiöihin, joiden kurssit kohoavat vauhdilla noususuhdanteissa, mutta matelevat, kun taloudessa menee heikommin.
Monissa muissa Euroopan pörsseissä paino on enemmän suoraan kuluttajille tuotteitaan myyvissä yhtiöissä, jotka eivät ole yhtä herkkiä suhdanteelle.
Miltä näyttää vuosi 2026?
Ensi vuoden odotetaan olevan globaalisti jälleen vahva vuosi osakkeille.
Antti Saaren mukaan myös ennusmerkit lupaavat hyvää vuotta myös Helsingin pörssiin. Hän toteaa, että tänä vuonna nähty pörssin nousu on kuitenkin mittakaavaltaan niin poikkeuksellinen, ettei toista samanlaista kannata odottaa.
– Todennäköisempää on se, että mennään sinne jonnekin normaaliin 5–15 prosentin nousuvauhtiin myös Helsingin pörssin osalta.
Lippo Suominen arvioi, että hyvän vuoden saamiseksi tärkeintä on, että vientimarkkinat pysyvät vedossa. Hän toteaa, että Helsingin pörssin yritysten myynnistä vain runsas 20 prosenttia tulee Suomesta ja noin 80 prosenttia ulkomailta.
– Globaali kasvu on siis meidän pörssillemme loppujen lopuksi tärkeämpää.
Tältä kantilta näkymät ovat vähintään kohtuullisen lupaavat. Esimerkiksi Kansainvälinen valuuttarahasto IMF ennustaa maailmantalouden kasvavan ensi vuonna noin 3 prosenttia. Kuluvaa vuotta varjostaneiden tullien uhka on laajalti väistynyt ja epävarmuus vähentynyt.
Suominen toteaa, että Helsingin pörssiin lisävauhtia saataisiin myös silloin, jos suomalaiset uskaltautuvat kuluttamaan, mikä saisi Suomen talouden viimein kasvuun. Se näkyisi pörssissä esimerkiksi elintarvikevalmistajilla, vähittäiskaupassa ja rakentamisessa.
– Kaiken kaikkiaan ensi vuoden teema on kasvun laaja-alaistuminen, Suominen arvioi.
Ensi vuonna uusien pörssilistautumisten odotetaan jatkuvan Helsingissä – varsinkin, koska Helsingin pörssin edeltävinä heikkoina vuosina listautumismarkkina oli lähes kokonaan jäissä.
Arvauksissa Helsingin pörssin uusiksi listautujiksi on veikattu muun muassa elintarvikeyhtiö Fazeria ja älysormusvalmistaja Ouraa.
Tänä vuonna listautumiset saivat vuosien jälkeen vauhtia, kun pörssissä aloitti viisi uutta yhtiöitä, kuten Framery ja Posti.