Australian suurin osavaltio kiristämässä aselakejaan joukkoampumisen jälkeen

Paljon kukka-asetelmia Bondi Pavilion -rakennuksen edustalla Sydneyssä.
Uuden lain mukaan aseita voisi omistaa enintään neljä. Lisäksi lainsäädännöllä kiellettäisiin terrorististen symbolien esittely. Ihmiset muistelivat reilu viikko sitten tehdyn ampumisen uhreja Bondi Beachilla toissapäivänä. Kuva: Izhar Khan / Getty
  • STT-AFP

Australiassa Uuden Etelä-Walesin osavaltio suunnittelee kiristyksiä aselainsäädäntöön Sydneyn joukkoampumisen jälkeen. Reilu viikko sitten tehdyssä ampumisessa kuoli 15 ihmistä.

Uuden lain mukaan aseita voisi omistaa enintään neljä. Lisäksi lainsäädännöllä kiellettäisiin terrorististen symbolien esittely. Laki antaisi myös viranomaisille valtuudet kieltää mielenosoitukset jopa kolmeksi kuukaudeksi terrori-iskun jälkeen.

Uudistusten odotetaan menevän läpi osavaltion parlamentin ylähuoneessa paikallista aikaa tiistai- tai keskiviikkoiltana. Uusi Etelä-Wales on väkiluvultaan maan suurin osavaltio.