Villiä liikenne­kulttuuria Rovaniemen keskustassa – autot saattavat pysähtyä vaikka keskelle valtatietä

Rovaniemen keskustan liikenne on aiheuttanut hämmennystä viime päivinä. Poliisi kehottaa kaikkia rauhalli­suuteen, vaikka joulun valmistelut painavatkin päälle.

Ryhmä turisteja kävelee ajotiellä keskellä Rovaniemen ydinkeskustan liikenneruuhkaa.
Rovaniemen kaupungin ydinkeskustassa ongelmana ovat myös ajoväylällä liikkuvat jalankulkijat. Kuva: Maija-Liisa Juntti / Yle

Rovaniemen ydinkeskustassa sekä lentokentän ja Napapiirin ympäristössä on ollut aika villiä liikennekulttuuria viime aikoina.

Yle on saanut tiedon muun muassa matkailijan vuokraamasta henkilöautosta, joka oli pysähdyksissä keskellä valtatietä, kun kuljettaja yritti selvittää reittiä.

Viestejä on tullut myös muun muassa linja-autosta, joka ajeli iloisesti pitkin jalkakäytävää.

Monille paikallisille tielläliikkujille on tuttu myös tilanne, jossa turistin ohjaama auto matelee Nelostietä 80 kilometrin nopeusrajoitusalueella viittäkymppiä, koska tuulilasi on jäässä.

Rovaniemen kaupungillakin on huomattu tilanne. Esimerkiksi pysäköinninvalvojat ovat saaneet ihmetellä autoja, jotka ovat parkissa vähän missä ja miten sattuu.

Lapin poliisilaitos puolestaan kertoo kiinnittäneensä erityistä huomiota erilaisiin ongelmiin Rovaniemen ydinkeskustassa, Napapiirillä, rautatieasemalla sekä lentoaseman pysäköintialueella. Poliisin mukaan esimerkiksi Napapiirin liikennejärjestelyitä tulisi kehittää vielä nykyistä turvallisemmiksi.

Poliisin mukaan se puuttuu tarvittaessa niihin kuljettajiin, jotka eivät noudata yhteisiä pelisääntöjä, erityisesti ruuhkaantuneissa paikoissa. Tuhmille kuskeille on tiedossa sakkoja.

Poliisi kehottaa kaikkia kuljettajia rauhallisuuteen, vaikka ruuhka ja joulun valmistelut kiireineen paineistavat kaikkia.