Norjan kruununprinsessan esikoispojan Marius Borg Høibyn oikeudenkäynti alkaa reilun kuukauden kuluttua. Häntä syytetään neljästä raiskauksesta ja useista muista rikoksista.
Kruununprinsessa Mette-Marit kommentoi nyt ensimmäistä kertaa poikaansa vastaan esitettyjä syytteitä. Kuningasperhe on antanut vuoden päättyessä laajan haastattelun yleisradioyhtiö NRK:lle.
– Se mistä tulen ehkä surullisimmaksi, on se, että meitä kritisoidaan siitä, miten olemme hoitaneet tätä vanhempina. Että emme ole ottaneet sitä vakavasti, Mette-Marit sanoo.
Kruununprinsessa huomauttaa, että vanhempana ihminen on haavoittumimmillaan.
Hän kertoo, että syytteet esikoista vastaan ovat aiheuttaneet hänelle paljon itsesyytöksiä.
– Meitä arvostellaan ankarasti tilanteessa, jossa olemme yrittäneet tehdä parhaamme ja hakeneet ammattiapua... Se tuntuu hieman epäoikeudenmukaiselta.
Høiby on selittänyt epäiltyjä rikoksiaan alkoholin ja huumeiden käytöllä. Hän on myös kertonut kärsivänsä mielenterveysongelmista.
– Meitä on arvosteltu siitä, ettemme olisi ottaneet tilannetta vakavasti. Mielestäni olemme ottaneet.
Kruununprinssipari ei halua kertoa, aikovatko he osallistua oikeudenkäyntiin. Mette-Marit kuitenkin korostaa, että asia pitää käsitellä oikeusjärjestelmässä.
– Sinne se kuuluu. Emme halua puuttua itse tapaukseen tai yksityisasioihin ennen kuin se on käsitelty oikeusjärjestelmässä.
Kuningas: Otamme vastaan sen, mitä tulee
Myös kuningas Harald kommentoi NRK:n haastattelussa tulevaa oikeudenkäyntiä.
– Siihen ei ole mahdollista valmistautua, kuningas Harald sanoo.
– Mutta nyt tämä on tuomioistuimen käsissä, ja oikeudenkäynti on määrätty. Se tulee etenemään omaa tahtiaan. Otamme vastaan sen, mitä tulee.
Kuningas Harald sanoo myös, että kuningasperhe tuntee myötätuntoa kaikki asianosaisia kohtaan. Hän toivoo, että he voivat paremmin oikeudenkäynnin jälkeen.
Marius Borg Høibyn oikeudenkäynti alkaa 3. helmikuuta Oslon käräjäoikeudessa. Tapauksen käsittelylle on varattu seitsemän viikkoa.
Høiby on syntynyt Mette-Maritin aikaisemmasta suhteesta. Hän on kasvanut osana Norjan kuninkaallista perhettä lapsesta lähtien, mutta hänellä ei ole titteliä tai virallista asemaa.