Siun soten mielenterveys- ja päihdepalvelujen ylilääkäri ja palvelusuunnittelija tanssahtelevat käsikynkkää keskussairaalan käytävällä. Johanna Suvanto ja Erja Kortelainen heittäytyvät hassuttelemaan valokuvaa varten. Ilo ja nauru ovat herkässä.
Heidän vetämänsä Mielen hyvinvointia kaikille -kampanja pyrkii saamaan muillekin hymyn huulille. Se haastaa maakunnan asukkaat ja yhteisöt tekemään itselleen ja muille tekoja, jotka parantavat mielialaa ja edistävät mielen hyvinvointia.
Huhtikuussa alkanut kampanja on nyt puolivälissä ja puuhanaiset ovat yllättyneitä sen saamasta positiivisesta palautteesta. Moni sairaalassa työskentelevä on jo huomannut muutoksia arjessa.
– Toistemme kiittäminen, huomioiminen ja kehuminen ovat lisääntyneet. Tästä pitääkin tulla tapa, joka ei pääty koskaan, vaikka kampanja loppuukin ensi kesänä, toteaa mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelusuunnittelija Erja Kortelainen.
Maan kolmanneksi sairastavin maakunta
Pohjois-Karjalassa mielenterveyden sairastavuus on maan kolmanneksi korkeinta. Työtä mielen hyvinvoinnin lisäämiseksi riittää.
Vaikka mielenterveyden asioista puhutaan nykyisin paljon, haluaa tämäkin kampanja poistaa mielen häiriöihin ja sairauksiin liittyviä stigmoja.
– Haluamme myös nostaa esiin ennaltaehkäisyn merkitystä. Mitä itse voimme tehdä sen eteen, että voisimme paremmin. Kaikki ei tarvitse aina olla ammattilaisten tekemää, ylilääkäri Johanna Suvanto muistuttaa.
Kampanjan vetäjät peräänkuuluttavat työyhteisöihin hyvää työnohjausta ja työkavereiden välistä tukea. Sairaalaympäristössä työskentelevillä on usein kannettavanaan niin sanottua myötätuntouupumusta. Siitä olisi hyvä puhua enemmän.
– Asiakkaillamme on usein haastavia ja vaikeita asioita käsiteltävänä. Emme me ammattilaisetkaan pysty käsittelemään noita asioita aina pelkästään työminämme kautta, mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelusuunnittelija Erja Kortelainen kertoo.
Itsensä halailu voi piristää
Pohjois-Karjalan keskussairaalan käytävällä on ollut esillä palveluohjaaja Erja Kortelaisen suunnittelema mielen hyvinvoinnin rastirata.
Seinälle kiinnitetyissä lapuissa annetaan pieniä tehtäviä, jotka nostavat mielialaa.
Radan voi koota niin sisä- kuin ulkotiloihin ja materiaalit ovat vapaasti käytettävissä. Radat on jo pystytetty ainakin Heinävedelle, Juukaan ja Ilomantsiin.
– Lempirastini on hyvän olon liike. Esimerkiksi voi halata itseään ottamalla omista olkapäistä kiinni ja sanoa ääneen vaikka, että minä riitän tällaisenaan ja olen tärkeä.
Joillekin ihmiselle ajatus itsensä halailemisesta on huvittava. Ylilääkäri Johanna Suvanto kannustaa jokaista etsimään itselle sopivat keinot.
– On hyvä muistaa, että mielen hyvinvointia edistävät teot ovat pitkälti niitä samoja tekoja millä muutenkin huolehdimme itsestämme. Nukumme riittävästi, liikumme ja ylläpidämme sosiaalisia suhteita. Teemme itsellemme mielekkäitä asioita.