Hyvinvointialue haastoi pohjoiskarjalaiset keksimään hyviä tekoja – sairaalassa kehutaan nyt aiempaa enemmän

Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen Mielen hyvinvointia kaikille -kampanja pyrkii poistamaan stigmaa mielen häiriöiden ja sairauksien ympäriltä.

Siun soten mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelusuunnittelija Erja Kortelainen ja ylilääkäri ja palvelupäällikkö Johanna Suvanto.
Hyviä tekoja peräänkuuluttavan kampanjan puuhanaisina toimivat palvelusuunnittelija Erja Kortelainen ja ylilääkäri Johanna Suvanto. ”Säästöjen ja tuottavuusvaatimusten keskellä puhe mielen hyvinvoinnista on erityisen tärkeää.” Kuva: Mari Kahila / Yle

Siun soten mielenterveys- ja päihdepalvelujen ylilääkäri ja palvelusuunnittelija tanssahtelevat käsikynkkää keskussairaalan käytävällä. Johanna Suvanto ja Erja Kortelainen heittäytyvät hassuttelemaan valokuvaa varten. Ilo ja nauru ovat herkässä.

Heidän vetämänsä Mielen hyvinvointia kaikille -kampanja pyrkii saamaan muillekin hymyn huulille. Se haastaa maakunnan asukkaat ja yhteisöt tekemään itselleen ja muille tekoja, jotka parantavat mielialaa ja edistävät mielen hyvinvointia.

Huhtikuussa alkanut kampanja on nyt puolivälissä ja puuhanaiset ovat yllättyneitä sen saamasta positiivisesta palautteesta. Moni sairaalassa työskentelevä on jo huomannut muutoksia arjessa.

– Toistemme kiittäminen, huomioiminen ja kehuminen ovat lisääntyneet. Tästä pitääkin tulla tapa, joka ei pääty koskaan, vaikka kampanja loppuukin ensi kesänä, toteaa mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelusuunnittelija Erja Kortelainen.

Maan kolmanneksi sairastavin maakunta

Pohjois-Karjalassa mielenterveyden sairastavuus on maan kolmanneksi korkeinta. Työtä mielen hyvinvoinnin lisäämiseksi riittää.

Vaikka mielenterveyden asioista puhutaan nykyisin paljon, haluaa tämäkin kampanja poistaa mielen häiriöihin ja sairauksiin liittyviä stigmoja.

– Haluamme myös nostaa esiin ennaltaehkäisyn merkitystä. Mitä itse voimme tehdä sen eteen, että voisimme paremmin. Kaikki ei tarvitse aina olla ammattilaisten tekemää, ylilääkäri Johanna Suvanto muistuttaa.

Siun soten mielenterveys- ja päihdepalvelujen ylilääkäri Johanna Suvanto.
Ylilääkäri Johanna Suvannon viimeisin hyvän mielen teko oli työkaverin kehuminen hyvin sujuneesta palaverista. Kuva: Mari Kahila / Yle

Kampanjan vetäjät peräänkuuluttavat työyhteisöihin hyvää työnohjausta ja työkavereiden välistä tukea. Sairaalaympäristössä työskentelevillä on usein kannettavanaan niin sanottua myötätuntouupumusta. Siitä olisi hyvä puhua enemmän.

– Asiakkaillamme on usein haastavia ja vaikeita asioita käsiteltävänä. Emme me ammattilaisetkaan pysty käsittelemään noita asioita aina pelkästään työminämme kautta, mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelusuunnittelija Erja Kortelainen kertoo.

Itsensä halailu voi piristää

Pohjois-Karjalan keskussairaalan käytävällä on ollut esillä palveluohjaaja Erja Kortelaisen suunnittelema mielen hyvinvoinnin rastirata.

Seinälle kiinnitetyissä lapuissa annetaan pieniä tehtäviä, jotka nostavat mielialaa.

Radan voi koota niin sisä- kuin ulkotiloihin ja materiaalit ovat vapaasti käytettävissä. Radat on jo pystytetty ainakin Heinävedelle, Juukaan ja Ilomantsiin.

– Lempirastini on hyvän olon liike. Esimerkiksi voi halata itseään ottamalla omista olkapäistä kiinni ja sanoa ääneen vaikka, että minä riitän tällaisenaan ja olen tärkeä.

Mielenterveys- ja päihdepalvelujen palvelusuunnittelija Erja Kortelainen ja ylilääkäri Johanna Suvanto.
Yhdessä hassuttelu vapauttaa jännitystä ja lisää yhteenkuuluvuuden tunnetta. Erja Kortelainen ja Johanna Suvanto näyttävät mallia. Kuva: Mari Kahila / Yle

Joillekin ihmiselle ajatus itsensä halailemisesta on huvittava. Ylilääkäri Johanna Suvanto kannustaa jokaista etsimään itselle sopivat keinot.

– On hyvä muistaa, että mielen hyvinvointia edistävät teot ovat pitkälti niitä samoja tekoja millä muutenkin huolehdimme itsestämme. Nukumme riittävästi, liikumme ja ylläpidämme sosiaalisia suhteita. Teemme itsellemme mielekkäitä asioita.

Kuuntele tästä vinkit: miten omaa mielen hyvinvointia voi lisätä.