Yhdysvallat voisi tukea uutta suurta iskua Iraniin, jos maa alkaa jälleen rakentaa ballististen ohjusten tai ydinaseiden ohjelmiaan, Yhdysvaltain presidentti Donald Trump sanoi maanantaina.
Trump vihjasi Israelin pääministeri Benjamin Netanjahun kanssa pitämässään lehdistötilaisuudessa, että Iran saattaa pyrkiä palauttamaan aseohjelmiaan Yhdysvaltain kesäkuussa tekemän laajan iskun jälkeen.
– Tiedämme tarkalleen, mitä he tekevät, ja toivon, etteivät he tee niin, koska emme halua tuhlata polttoainetta B-2-koneessa, Trump sanoi.
Yhdysvallat käytti kesäkuun hyökkäyksessä pitkän matkan strategista B-2-pommikonetta.
– Se on 37 tunnin matka molempiin suuntiin. En halua tuhlata polttoainetta, Trump toisti.
Iranin liittolainen Venäjä on tiistaina perännyt kaikilta osapuolilta malttia.
Kremlin tiedottaja Dmitri Peskov kehotti pidättäytymään jännitteiden kiristämisestä ja puhui vuoropuhelun puolesta. Hän totesi myös, että Venäjä jatkaa tiiviiden suhteiden ylläpitämistä Iraniin.
Yhdysvaltojen joukot iskivät Iranin kolmeen pääydinlaitokseen kesäkuussa. Israel oli tehnyt ilmaiskuja Iraniin jo ennen kuin Yhdysvallat liittyi sen sotatoimiin.
Lähde: Reuters