Floppi vai loistoidea? Uusi kilpailu­formaatti jakoi mieli­piteitä – ”Ei tuo hirmu väsyneeksi vetänyt”

Tour de Skillä nähty uusi kilpailumuoto ei saanut varauksetonta vastaanottoa hiihtäjiltä. Uudessa formaatissa hiihtäjiltä tarvittiin yhteistyötä muiden erien hiihtäjiä vastaan.

Tour de Skillä nähtiin keskiviikkona kilpailuformaatti, jota ei ole tätä ennen hiihdetty maailmancupissa: 5 kilometrin vapaan hiihtotavan eräyhteislähtökilpailu. Hiihtäjät oli jaettu neljään erään, erässä oli noin 25 hiihtäjää ja voittaja oli nopeimman ajan hiihtänyt urheilija.

Sekä naisissa että miehissä voittoa juhli yhdysvaltalaishiihtäjä, sillä naisten ykkönen oli Touria johtava Jessie Diggins ja miesten Gus Schumacher. Suomalaisista paras nainen oli 13. sijoittunut Johanna Matintalo ja miehissä 7. sijan napannut Niilo Moilanen.

Uuteen kilpailuformaattiin suhtauduttiin vaihtelevasti, sillä osa hiihtäjistä koki eräyhteislähdön mielenkiintoisena, kun taas osa ei lämmennyt uutuudelle.

– Ei minulla ole mitään pahaa sanottavaa uudesta konseptista näin ensimmäisen kerran jälkeen. Hauskaa oli. Tosi vauhdikasta ryhmähiihtoa ja loppuun kirittiin, Niilo Moilanen totesi kisan jälkeen.

– Ryhmässä piti hiihtää mahdollisimman rennosti ja olla hereillä koko ajan. Porukka vähän hyytyi eteen ja piti ratkaisuja tehdä matkan varrella.

Niilo Moilanen piti uudesta kilpailumuodosta.

Lauri Vuorinen ja Joni Mäki eivät oikein osanneet ottaa kantaa kisamuotoon, sillä molemmilla oli omassa suorituksessaan vastoinkäymisiä. Vuoriselta katkesi sauva ja Mäki kaatui.

– En oikein tiedä, en oikein päässyt fiilikseen itse kisasta, Vuorinen totesi.

– Ihan mukava oli kaatumiseen asti hiihtää. Jäi harmittamaan, etten päässyt katsomaan, mihin olisi vauhti riittänyt, Mäki sanoi.

Oliko tulos omissa käsissä?

Perttu Hyvärinen naureskeli oman osuutensa jälkeen, ettei hänellä ole mitään hajua siitä, kuka kisan voitti. Hän luuli onnistuneensa omassa suorituksessa hyvin, mutta sijoittui 40:n huonommalle puolelle.

– Se oli sellainen kokeilu. En oikein tiedä, sopiiko se Tourille. Vaikka olen sanonut, että paras voittaa tämän kisan, niin voittaakohan? En ole ihan varma. Minusta sen, joka onnistuu parhaiten ja joka on parhaassa kunnossa, pitäisi pystyä voittamaan, Hyvärinen totesi.

Johannes Hösflot Kläbo hiihtää kärjessä Toblachin eräyhteislähdössä.
Johannes Hösflot Kläbon mukaan eräyhteislähtökilpailussa tarvitaan joukkuetaktiikkaa. Kuva: ANDREA SOLERO/EPA

Myös kilpailussa vasta 12. sijalle yltänyt miesten Touria johtava Johannes Hösflot Kläbo pohti, oliko kaikki lopulta urheilijan omissa käsissä.

– Mielestäni ei. Tässä täytyy olla hyvä joukkuetaktiikka ja kaikkien pitää tehdä yhdessä töitä. Tänään emme tehneet lopussa töitä yhdessä, Kläbo sanoi.

Yhteistyötä erän sisällä

Hiihtäjät muistuttivat, ettei yhteistyö koske pelkästään maajoukkueita, vaan erän sisällä tarvitaan yhteistyötä.

– Olin erittäin innoissani, kun pääsin tekemään yhteistyötä erän muiden tyttöjen kanssa. Meillä oli suunnitelma, että teemme yhteistyötä ja jokainen teki oman osansa. Se oli uskomatonta ja hauskaa, Jessie Diggins hehkutti Kansainvälisen hiihtoliiton haastattelussa.

– Ruotsilla on vahva joukkue, mutta oli kiva tehdä yhteistyötä myös Jessien kanssa, Emma Ribom komppasi.

Ruotsalaiset Emma Ribom ja Moa Ilar hyväntuulisina palkintojenjaossa.
Emma Ribom (vas.) ja Moa Ilar tekivät yhteistyötä Jessie Digginsin kanssa. Ruotsalaiskaksikko sijoittui toiseksi ja kolmanneksi. Kuva: ANDREA SOLERO/EPA

Jasmi Joensuu kuuli ennen omaa eräänsä, että ruotsalaiset ja saksalaiset olivat tehneet joukkuetaktiikan.

– He kertoivat sen etukäteen, sillä tässä taistellaan myös muita eriä vastaan ja totta kai halutaan myös pärjätä muitakin vastaan, Joensuu muistutti.

Iivo Niskanen harmitteli, että sai omassa erässään hitaan lähdön ja jäi sen takia kauas kärjestä.

– Letkassa on tosi helppo tulla ja jäi loppuun voimia, mutta siinä ei vain päässyt ohi. Sanotaan, ettei tuo hirmu väsyneeksi vetänyt. Tuossa pitäisi olla joukkuetaktiikkaa ja vuorovetoa keulassa. Erän sijoituksellahan tässä ei sillä lailla ole väliä, mutta en nyt tiedä. Tulipahan hiihdettyä, Niskanen pohti.

Niskanen kaipaa vanhoja aikoja

Kerttu Niskanen haluaisi Tour de Skille enemmän rankkuutta.

Kerttu Niskanen ja Krista Pärmäkoski eivät onnistuneet kisassa aivan suunnitelmien mukaan. Kaksikko oli pohtinut uutta kisaformaattia ennen kilpailua.

– Puhuimme, kun odotimme verkkaan lähtöä, että kyllä on vain huonompaan suuntaan nykymaailma mennyt. Todettiin, että saataisiinpa vanhat ajat takaisin, Kerttu Niskanen nauroi.

Hänen mukaansa koko Tour de Ski on mennyt huonompaan suuntaan. Siinä missä aiemmin kiertuetta hiihdettiin useassa maassa ja matkavalikoima oli huomattavasti laajempi, nyt pysytään kahdella paikkakunnalla ja hiihtomatka on vajaat 50 kilometriä.

– Mielestäni Tour de Ski on ollut sellainen oikein kova taistelu ja rankka rupeama. Enimmillään olen hiihtänyt yhdeksän kisaa ja jopa 8–9 tuntia istuttu autossa, kun on siirrytty maasta toiseen, Niskanen sanoi.

– Toki niitä ajomatkoja ei ole ikävä, mutta niitä kisoja on. Tour on itsessään mennyt huonompaan suuntaan, mutta kai tämä on sitä nykyaikaa.

Korjaus kello 16.53: Tour de Skin yhteismatka on alle 50 kilometriä, ei hieman päälle 50 kilometriä.