Ruotsin pääministeri: Yhdysvaltain tulisi olla kiitollinen Tanskalle

Ruotsin sosiaalidemokraattien johtaja haluaisi EU-maiden joukkoja Grönlantiin.

– Tanska on ollut kautta vuosien Yhdysvaltain uskollinen liittolainen ja Yhdysvaltain tulisi olla tästä kiitollinen, sanoi Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson Sälenin turvallisuuspoliittisessa konferenssissa.

Kristersson arvosteli Yhdysvalloissa vallalla olevaa sotaista puhetapaa. Ruotsi tukee Tanskaa, hän totesi Ruotsin yleisradion SVT:n mukaan.

Yhdysvaltain isku Venezuelaan on Kristerssonin mukaan kansainvälisen lain vastainen ja omiaan yllyttämään muut maat toimimaan samoin.

Ruotsin sosiaalidemokraattien johtaja Magdalena Andersson pitää järkevänä, että EU-maat lähettäisivät joukkojaan Grönlantiin, jos Tanska esittää pyynnön. Hän ei sulkisi pois myöskään ruotsalaissotilaiden tuloa Grönlantiin.

Vasemmistolaisen Dagens ETC -lehden haastattelussa Anderssonilta kysyttiin, voisiko ruotsalaisten joukkojen lähettäminen Grönlantiin tulla ajankohtaiseksi.

– Ehdottomasti, yhdessä muiden maiden kanssa, Andersson vastasi.

Anderssonin mukaan EU-maiden tulisi tehdä yhdessä aloite monikansallisen sotilasosaston sijoittamiseksi Gotlannin saarelle.

Ylen ulkomaantoimittaja Antti Kuronen raportoi Sälenistä: