EU-maiden perjantaina hyväksymä ja vuosia valmisteltu Mercosur-vapaakauppasopimus voi olla hyvä avaus vientiin myös Pohjanmaalla.
Näin sanoo Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Paula Erkkilä.
– Kyllähän se tällaiselle vientivetoiselle seudulle on äärimmäisen hyvä uutinen. Ja nimenomaan tätä pitää katsoa vähän pidemmällä aikajänteellä.
Sopimus poistaa tullit 91 prosentista tavaroista EU:n sekä Brasilian, Argentiinan, Paraguayn ja Uruguayn muodostaman Mercosur-ryhmän väliltä.
Erkkilän mukaan välitöntä murrosta ei kuitenkaan ole näkyvissä, sillä sopimus astuu voimaan vasta vuoden vaihteessa.
Tähän mennessä vienti alueelle on ollut teollisuuspainotteista ja mukana olevat yritykset ovat olleet isompia. Erkkilä uskoo myös niiden mahdollisuuksien kasvavan, sillä markkina-alue on valtava.
– Siellä on noin 270 miljoonaa kuluttajaa ja kasvavat taloudet. Tämä varmasti houkuttaa myös pohjalaisia yrityksiä, Erkkilä sanoo.
Hänen mukaansa monet pk-yritykset, jotka ovat mukana alihankintaketjuissa, pystyvät myös vahvistamaan asemiaan. Samalla se avaa uusia mahdollisuuksia pienemmille yrityksille.
Putkivalmistaja odottaa uusia markkinoita
Laihialaisen T-Drillin toimitusjohtaja Jouni Matikainen odottaa sopimuksen avaavan heille uusia markkinoita esimerkiksi Brasilian suuntaan, joka on heille jo tärkeä alue.
Yritys tekee ja vie putken haaroitukseen, käsittelyyn, katkaisuun ja muotoiluun käytettäviä koneita ja laitteita eri puolille maailmaa. Se operoi jo nyt seitsemässäkymmenessä maassa.
Toistaiseksi sekä T-Drillin että myös muun Suomen vienti Latinalaiseen Amerikkaan on ollut vain parin prosentin luokkaa.
– Kyllä se suurin tekijä on ollut nämä suuret tuontiverot ja tullit, että ne ovat vieneet sen kilpailukyvyn pois. Mutta nyt tämä avaa markkinoita aivan toisella tavalla, kun tuontitullit ja verot eivät ole siinä suurin este, Matikainen sanoo.
Etelä-Pohjanmaalla maltillisemmat odotukset
Eteläpohjalaisyrityksille kaupan vapautuminen ei tuone suuria vaikutuksia, koska maakunta on hyvin kotimarkkinakeskeinen.
Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Tomi Kohtanen pitää kaupan esteiden poistumista aina hyvänä. Hänestä sopimus on tästä syystä enemmän mahdolisuus kuin uhka.
– Se että kilpailu lisääntyy, ei ole huono asia. Se pakottaa panostamaan tehokkuuteen, mutta myös laatuun.
Mahdollisuudet alueen elintarviketeollisuudelle ovat todennäköisesti pienet, koska ala keskittyy kotimaisen raaka-aineen jalostukseen.
Etelä-Pohjanmaan yritysten vienti on Suomen viennistä vain prosentin luokkaa. Viennin kasvu on lähinnä välillisiä vaikutuksia, koska alueella on paljon alihankintayrityksiä.
Tullien poistuminen voi siis tarkoittaa sitä, että alihankkijoille tulee uusia tilauksia, kun isot vientiyritykset tekevät kauppoja Etelä-Amerikkaan.
Viime vuonna vientiä oli vain kahdella alueen yrityksellä, joista toinen oli teknologia- ja toinen tekstiiliteollisuuden yritys.