Ruotsin hallitus on lähettänyt sotilaita Grönlantiin, kertoo Ruotsin yleisradio SVT.
Kyseessä on ainakin aluksi pienehkö upseeriosasto, joka ei ole aseistettu. Joukko saapuu Grönlantiin vielä tänään, kertoo Ruotsin pääministeri Ulf Kristersson viestikanava X:ssä.
Sotilaiden tehtävänä olisi alkuun valmistella logistiikkaa suuremman pääjoukon tuloa varten. Tanska järjestää Grönlannissa Operation Arctic Endurance -sotaharjoituksen, johon myös ruotsalaiset osallistuvat yhdessä muista Tanskan liittolaismaista tulevien sotilaiden kanssa.
Myös Norja on päättänyt lähettää kaksi sotilashenkilöä Grönlantiin, kertoo uutissivusto VG.
Saksalaislehti Bildin tietojen mukaan myös Saksa on lähettämässä meri- ja ilmavoimien sotilaita Grönlantiin.
Ensimmäinen tiedusteluryhmä lähtisi mahdollisesti jo huomenna torstaina. Saksan hallituksen mukaan ensimmäisessä ryhmässä on yli tusina sotilasta.
Valtonen: Myös Suomelle pyyntö
Suomen ulkoministeri Elina Valtonen sanoi Ylelle puoli yhdeksän uutisissa, että Suomikin on saanut pyynnön harjoituksiin.
– Arvioimme sitä rauhassa, hän sanoo.
Sotilaiden tehtävänä on kartoittaa liittolaismaiden välistä yhteistyötä.
Tanska ilmoitti tänään lisäävänsä sotilaallista läsnäoloaan Grönlannissa.
Lähde: Reuters