Vantaan jäähalli­hankkeesta valitettiin hallinto-oikeuteen – seurojen edustaja: Harmillista jääurheilu­nuorten kannalta

Elmon harjoitus­jäähallin rakentamisen oli määrä alkaa alkuvuodesta. Nyt hallihanke uhkaa viivästyä valituksen vuoksi.

Etualalla kaksi kaivinkone murskatun kallion keskellä. Taka-alalla rakenteilla oleva uimahalli.
Jäähalli nousee uimahallin viereen. Kuva: Mikko Haapanen / Yle

Joukko Vantaan perussuomalaisia on valittanut hallinto-oikeuteen Vantaan kaupunginvaltuuston päätöksestä myöntää enintään 11 miljoonan euron omavelkainen vuokratakaus Elmon jäähallihankkeelle.

Valituksen mukaan takausjärjestely on kuntalain vastainen, koska siihen sisältyy merkittävä taloudellinen riski eikä sitä ole katettu riittävällä vastavakuudella.

Valittajat ovat perussuomalaisten kuntapoliitikkoja. Juha Järä ja Juha Suoniemi ovat Vantaan kaupunginvaltuutettuja, Pekka Virkamäki on nykyisin kaupunkitilalautakunnan varajäsen.

Valituksessa vaaditaan kaupunginvaltuuston päätöksen kumoamista.

– Korostamme, ettei kyse ole kiusanteosta. Suhtaudumme myötämielisesti jääurheilun tarpeisiin, Järä sanoo.

Toimintatapa vain on Järän mukaan väärä ja kestämätön. Kyse ei ole vain tästä jäähallihankkeesta, vaan kaupungin linjauksista laajemmin tämän kaltaisiin asioihin sekä menettelyn lainmukaisuudesta, Järä sanoo.

– Kyse voi olla jopa ennakkotapauksesta.

Kaupunki sitoutui jääaikaan

Viime joulukuussa Vantaan kaupunginvaltuuston kanta takauksen puolesta oli selvä 62–4, ja perussuomalaisten ryhmäkin hajosi äänestyksessä.

Elmon urheilupuistoon toteutettavan yksityisen jäähallihankkeen toteuttaja on Luotsi Invest oy:n omistama kiinteistöosakeyhtiö Elmon Urheilukeskus.

Kaupunki oli aiemmin sitoutunut ostamaan 2 400 tuntia jääaikaa vuodessa 15 vuoden ajan, mutta hankkeen rahoitusta ei saatu järjestettyä alkuperäisen hankintapäätöksen ehtojen mukaisesti.

Valituksen mukaan takausjärjestelyn tosiasiallinen vaikutus on, että kaupungin vastuu kattaa nyt yhteensä 7 400 tuntia jääaikaa ja 2 400 tuntia oheistilojen käyttöä vuodessa kymmenen vuoden ajan.

Tämä vastaa valituksen mukaan tilannetta, jossa kaupunki olisi itse sitoutunut vastaavanlaajuiseen hankintaan.

Valittajien mielestä Vantaan kaupungin takaus muutti hallin rakennuttamisen edellytyksiä. He katsovat, että hanke olisi pitänyt kilpailuttaa uudelleen sen jälkeen, kun kaupunki päätti itse kantaa riskin vuokratuloista.

Takapakkia hallihaaveille – nuoret kärsivät

Yksityisrahoitteisen jäähallin rakennustöiden oli määrä alkaa alkuvuodesta, mutta nyt hallin valmistuminen viivästyy.

Hallin käyttäjiksi on tulossa paikallisia jääurheiluseuroja. Halli parantaisi merkittävästi harrastusmahdollisuuksia.

Vantaan jääurheilun tuki ry:n puheenjohtaja Petri Tarjamo pitää valitusta erittäin harmillisena vantaalaisten jääurheilijoiden kannalta. Kärsijäksi joutuvat jääkiekko-, taitoluistelu- ja ringettejuniorit.

– Tämä aiheuttaa seuroille ja perheille tosi hankalia tilanteita. Tai sanotaan, että hankalat tilanteet jatkuvat, Tarjamo sanoo.

Vantaan jääurheilun tuki vuokraa jäävuorot ja jakaa ne jäsenilleen. Jäseniä ovat Kiekko-Vantaa, Kiekko-Vantaan juniorit, Etelä-Vantaan urheilijat EVU, Etelä-Vantaan taitoluistelijat EVT, Tikkurilan taitoluisteluklubi TTK ja ringetteseura Walapais.

Vantaan jäähalleista on ollut jo pitkään puutetta. Tarve olisi kymmenelle jääradalle, kun nyt käytössä on neljä. Elmo olisi nostaut määrän kuuteen.

Jo tällä hetkellä vantaalaiset jääurheiluseurat ostavat merkittäviä määriä jääaikaa naapurikunnista. Lisäksi ensi vuodesta eteenpäin Vantaan jäähallien korjausvelan täyttäminen alkaa, ensiksi Tikkurilan areenasta, Tarjamo muistuttaa.

– Ostamme jatkuvasti jäätä sen takia, että seurat pystyvät tarjoamaan sitä palvelua, mitä nuoret ja lapset haluavat. Sen lisäksi aika merkittävä osa vantaalaisista on jo siirtynyt naapurikuntien seuroihin.

Tarjamon näkemyksen mukaan hankkeen taloudellinen riski on kohtuullinen. Hänen mukaansa iso osa Elmon kustannuksista on jo seurojen taloudessa ulkoa ostettavan jääajan myötä.

Tarjamo muistuttaa myös, että kaupunki oli jo pyytänyt asiantuntijoiden näkemyksen takausjärjestelystä ja halliyhtiöt olivat antaneet vastatakauksen jäämaksuille.

– Jos tässä nyt ollaan sitä mieltä, että kaupungin prosessit ja toimintatavat ei ole toimineet oikein, niin me jääurheilijat ja seurat oltaisiin toivottu, että olisi ollut joku muu tapa parantaa kaupungin prosesseja kuin järjestää tällainen viive jääurheilulle, Tarjamo päättää.

Entinen jääkiekkoilija Ilari Filppula muistelee juniorivuosiaan Vantaalla (haastattelu vuodelta 2024):

Ilari Filppula: "Myyrmäki on aina koti ja jäähalli tuoksuu nuoruudelta"